Negerboll heter det ju för fan...

What do you call these in Sweden? Nigg..... Öhhhh Weinerbröd...........

Alla kommer väl ihåg scenen från Sunes sommar.

Det finns nog inte en chat jag varit i utan att frågan om det heter negerbollar eller inte dykt upp. Nedan ser ni mitt inlägg jag skrev i en diskussion i en annan community förra året.

Jag är Nigerian/Svensk (mulatt) och född här i Sverige. Jag tycker personligen inte att ordet neger är fel, det beror på hur man använder det enligt mig. Det samma kan jag tänka mig bögar känner om ordet bög. Dom få gånger jag behöver använda ett ord för att beskriva en person från afrika använder jag mig av ordet neger, men varje gång jag säger det tänker jag på om det är rätt eller fel att använda det ordet eller inte. Jag har aldrig gillat ordet färgad. Afrikan är ju ett bra ord men det kan man ju bara säga till dem som är medborgare i ett afrikanskt land.

Min far som är fullblods Nigerian använder ordet "brown baby" när han talar om afrikaner. Men eftersom han är en själv så "får" ju han kalla dom det han vill. Att kalla en söt afrikansk tjej för choklad pralin kan vara en jätte komplimang eller trakassering beroende på hur man säger det. Gränsen mellan skämt och trakasseri går ju i hur personen som blir utsatt upplever det. Därför ska man vara försiktig med vem man säger det till och hur man säger det. Att säga att många proffsboxare är negrer är inte fel precis som att säga att många receptionister är blondiner. Men att kalla hon i receptionen för blondin när man talar till henne upplevs nog som mycket nedlåtande. Precis som en bög kanske upplever det om man kallar honom bög när man talar till honom.

Ordet svarting tycker jag är mycket nedlåtande. Jag skulle inte vilja bli kallad det. Men jag minns en gång för ett år sedan när jag jobbade som värd och delade ut lakritsbåtar och Ferrari bilar till alla kunder på ett köpcentrum. Jag räckte fram korgen med godis till en snygg tjej och frågade "godis?"och hon sa. "Då tar jag en lakritsbåt, för jag gillar svartingar" och så tittade hon mig djupt i ögonen och log. Hon sa ordet svarting och gjorde mig glad. Det är ett bra bevis på att det är inte orden i sig som det är fel på utan hur man använder dom.

Alla i min familj säger negerbollar, jag tycker chokladboll är löjligt att säga. Alla tänker ju negerboll men säger chokladboll.Vem kan ta illa upp av att det heter negerboll? Skulle det finnas någon afrikan som tar illa upp kanske han/hon behöver någon typ av professionell form av hjälp.Man ska inte låta personer med rasistiska åsikter få ändra på hur vi pratar och beter oss. De ska inte ha den makten. De använder ju sig av vår svenska flagga i sin propaganda med. Vad händer här näst? Ska det bli rasistiskt att ha svenska flagga snart med? Ska Svensson i från Svedala inte våga hänga ut sin svenska flagga på husvagnen på midsommar afton för att några understimulerade brukar använda den att pynta statyer med, gör han det kanske någon tror att han tycker illa om andra länder.Jag kan hålla med om att en del tar illa upp av ordet neger, inte minst svenskar kan bli upprörda av att höra andra kallas det. Och av den anledningen tycker jag kanske man ska sluta använda det ordet. Men samtidigt tycker jag vi ska ta tillbaka det och avdramatisera det.

Börja med att införa ordet negerboll igen.

Hmmm

Tilläggas bör väl också att bara för att jag har en far som har afrikanskt ursprung så innebär inte det att jag är afrikan. Jag är ju född och uppväxt i Sverige och har aldrig varit i Afrika och min kontakt med afrikaner har varit mycket begränsad. Jag är nog helsvensk i mitt tankesätt mm. och därför ska kanske inte mina ord läsas som att jag för afrikanernas talan.

Kommentarer
Postat av: David

Haha! Helt rätt!

Kolla in detta. Satt och blev rakad hos barberaren i Addis Abeba när SvD ringde.



413189.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel413189.svd

2008-08-14 @ 20:57:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0