Nyhetstorka

Jag gick till affären nyss. Såg löpsedlarna om spritorgier på språkresor. Shit coolt tänkte jag, har de kombinerat mina 2 största intressen. Rusade hem och satte mig framför internet. Aftonbladets hemsida går jag in på flera gånger om dagen. De är ganska roliga ibland. Idag hade de en bild från är bar på malta med undertexten "en av Sveriges största arrangörer av språkresor, utlovar nolltolerans mot alkohol. Men det hindrar inte 16-åringarna från att dricka alkohol på Malta": shit vad det måste skämma folk som läser det. Det måste ju komma som en chock för alla att 16-åringar smyger iväg och super på kvällarna när inte deras föräldrar är in närheten.
   För inte gjorde vi så inte när vi var i den åldern. Och om det trots hände så var det ju faktiskt "annorlunda" på den tiden. Sen fortsätter den artikeln vidare med rubriken "Här super de med ledarna". Det är ett härligt ord det anväder också. SUPER skulle tro att det ordet bara används av alkohol motståndare och annat löst folk som försöker förstora upp en liten händelse med kraftfulla ord.
 
Det står även att de delar på en liter vodka på 2 pers. Ja då måste det ju helt enkelt vara så. Men i den åldern är det många som gångar allt med 2 så det låter som det druckit lite mer. Den stora nyheten är ju trots allt att det vara är 16 år. Det nämner de på 6 ställen i artikeln. Om en 18 åring heller i sig massa sprit på malta är det ju inga problem för det är ju helt lagligt. Men om någon som är något år yngre gör det så är det helt plötsligt jätte hemskt. När man är 16 år får man helt lagligt köra mc på alla väger i hela sverige om man har ett körkort. Man är alltså vuxen nog att ge sig ut på en lång körning i semestertrafik över midsommar där det är mycket dödsolyckor och folk kör rattonyktra. De får träffas och ha avancerad gruppsex med båda könen där man tom kan bli med barn mm. Men man får inte dricka shots på malta. Fast det finns barer för 16 åringar där. Det är ganska intressant. Undarar hur många svenska 16 åringar som dör av akut alkohol förgiftning på malta och hur många som dör i trafikolyckor.

De skriver även hur det ser ut utanför pubarna. Men alla som är fulla och spyr verkar vara språkstudenter. Det är gansak intressant. Jag läser språk just nu, Jag har inte lagt märke till att mina klasskompisar mer än de andra är aspackade och spyr utanför barerna. Fast på malta verkar det vara så. De skrev även att de hade nolltolerans mot alkohol på språkresorna men att det bara skulle vara bullshit och att de som patrullerar knappt aldrig går inte på barerna och kollar. sen lite längre ner så har de ett exempel trots allt att de faktiskt har varit inne på barerna och haffat fulla tjejer och skickat hem dem.

Sen står det lite onödig fakta ibland. Som att de redan efter 2 minuter ser en kille och en tjej som spyr i en port. Men undrar om de som skrivit artikeln aldrig har varit utanför en bar förr eller om de utgår från att läsarna aldrig har varit det. Men vi som gått genom staden en helg vet ju att det itne är en jätte ovanligt syn på något sätt.

Men men det är inte därför jag beslutade mig för att skriva om bloggen. Det var lite längre ner när jag läser att en flicka hade blivit hemskickad sedan hon tagit 14 tequila i följd och sedan blivit haffad av ledarna inne i baren som tagit ut henne och hon spyr och sedan har de skickat hem henne. Sedan står det hur flickans mamma är kritisk till hur de tar hand om sina studenter och att hon kunde blivit akut alkoholförgiftad. Hur tänker man då? Flickan skrev att hon tagit dem i följd, hur fan ska de kunna se allt som händer? Om en 16 åring bestämt sig för att festa så har hon och då ser man till att man inte blir upptäckt. Men det blev hon tillslut och ledarna verkar ha skött det exemplariskt. Men inte enligt mamman. Frågan är hur kritisk mamman är till sig själv. Om flickan varit i väg på en språkresa som är 3 veckor men blivit hemskickad  för att hon shottat 14 tequila är det då ledarnas fel? Eller är det mamman som misslyckats med sin uppfostran. Hon har ju trots allt haft 16 år på sig att forma flickan om inte ens mamma lyckas med det hur ska då några språkreseledare lyckas med det?

Folk är så snabba att hitta syndabockar och det är aldrig några kritiska blicka på sig själv utan det är de andras fel. Men denna artikeln gjorde mig glad. Det var ju på löpsedlarna utanför affären. När jag läste den artikeln insåg jag att det har inte varit några självmordsbombningar. Inga flyg som störtat, inga massakrar på skolor. Inga ministrar som blivit mördade. Det har med andra ord inte hänt något allvarligt i världen idag. Det värsta som hänt är att 16 åringar ser sina språkstudier utomlands som semester och inte enbart studier och beter sig likadan som sina föräldrar gör när de är utomlands. Det glädjer mig. Jag kan helt enkelt leva med det. Jag gillar när det står skitartiklar i tidningen, då kan man slappna av och njuta av semestern. och det är precis vad jag ska göra

Ta av er gummihandskarna och le, det är för fan sommar =)

Kommentarer
Postat av: suss

genialt skrivet, bravo=)

2008-08-21 @ 21:14:52
URL: http://rocknroses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0