Ett helvetes år

Nu äntligen är 2008 snart slut.
Detta blir min sista blogg här. sen går jag över till
http://frillo.wordpress.com/
Kommer i en månad bara tanka visa upp gamla bloggar jag är stolt över sen slutar jag skriva här helt. De gamla favobloggarna finns redan i min nya blogg.

Jag varit sjuk sen nyårsdagen så i morgon är det exakt 1 år sedan jag blev sjuk. Det fick jag väl för att jag uttryckte mig om 2007 som året from hell. Lika så 2006 när jag fick kemisk lunginflammation. Året 2007 blev helt upp och ner när en av mina bästa vänner bestämde sig för att inte leva längre. Jag trodde inte 2008 kunde bli värre men det kunde det visst. Men bortsett från sjukdomen har det faktiskt hänt än del kul.

Idag är det exakt ett år sedan jag flyttade till Stockholm bodde på Hornstull och på First hotel Riesen på Skeppsbron första tiden. Det var ganska kul. Hotell frukost är ju inte helt fel. Sen flyttade jag in i lägenheten jag bor i nu. Den ligger i Västberga. Närmanste tunnelbanestation ligger 8 minuter bort och det tar ca 9 minuter in till slussen och 14 minuter in till T-centralen. Ganska softish ställe faktiskt men man hör motorvägen som går en bit härifrån. Fast det gjorde man inte när det var snö ute. När ni åker till Stockholm från Jönköping så ser ni bostads området jag bor i. På vänster sida av vägen någon minut innan ni ser hela Stockholm från motorvägen så ser ni en stor brun byggnad som det står Ericsson på. Då bor jag på andra sidan vägen. Busenkelt att hitta till mig säger alla vänner som kommit hit i bil.

Jag har hunnit testa några uteställen i Stockholm som faktiskt är bättre en dem i Jönköping. Fast jag gillar Bishop's och Twin i Jönköping. Men 99% av gångerna jag gick ut så blev det Bishop's arms. Twin city har ju inte Krusovice. Allt finns ju här i stockholm. Det är kul. Saker man får beställa på postorder i JKPG finns här. Grymma djembe kurser och taekwondo är saker jag ska börja med här.

Jag älskar tunnelbanan. Hur smidigt som helst. Hatar Stockholmare. Men det finns så många här som inte är stockholmare så det är inget problem. Älskar skärgården. Det finns många riktigt bra restauranger här också. thai och etiopiska restauranger är de som är mest inne. Sushi också. Fast man får passa sig för thai take away här, en del är riiktigt sanslöst kassa.

Jag har även hunnit lära mig allt om skepparexamen. men har inte tagit examen än. Men har kunskapen för det nu. Var på båtmässan i Älvsjö och drömde mig bort till sommaren. För på sommaren seglade jag West Brittany i Frankrike. Som de säger där. "The one that can sail West Brittany can sail the world" kraftiga tidvatten strömmar på ca 4 knop som ändrar rikting var sjätte timma. nivå  skillnader på 8 meter mellan hög och låg vatten. Seglade från Bretagne till Normandie. Nu står båten i Cherbourg redo att seglas hem nästa sommar. Då blir det nya seglar minnen. Vi seglade in i 2 st festivaler. Var på nattliga "pallnings" rundor och fixade mat. Smet från hamnavgifter samtidigt som vi  hade introt till Pirate of the Carribean i bakgrunden. Vi snodde en båt som ägaren tog tillbaks när vi låg och sov i segelbåten vi förtöjd den lilla båten i. Vi fastnade i tidvattnet så att båten välte när allt vatten försvann men den reste på sig igen när vattnet kom tillbaks. Vi fick bränsle stop mitt ute på havet och fick segla in och lägga till i hamn utan att ha någon motor att bromsa med. Vi seglade i stormvarning och hann precis in i Chearbourg när stormen "välte" båten så vi fick ryka stoken till både rullgenuan och storseglen för att sedan reva storseglet.  Vi fick även soppa torsk där havet mötte engelska kanalen och havet var helt vitt av att vågor som slogs mot varandra. Då tankade vi i diesel från dunk och fick hålla i vanrandra eftersom vi inte hade säkerhetsselar ombord på båten. Jag seglade in i Engelska Jersey på Channel islands på natten genom att endast navigera efter fyrar pga att gpsen hade gått sönder. Väl där fick vi skälla av hamn "polisen" för att vi varken hade nationalitetsflagga eller Papper på båten med oss. Sug på den Kerstin. =)

Jag har även bilat ner till frankrike och hem. Det var skit roligt. Jag rekommenderar verkligen alla en sådan resa. Det viktigaste är att man har mycket att prata om för man har verkligen pratat om allt mellan himmel och jord efter en sådan resan. GPS är ett måste. Det kändes sjuk att man med gps kunde köra in i morgon rusningen i Antwerpen (stavning?) i fem filigt med massa lastbilar och avfarter överallt och hitta helt rätt och kunna ligga i rätt fil så att det aldrig var risk att missa in avfart. Behövde inte ens väcka de andra som låg och sov just då.

Jag har även blivit intresserad av friluftsliv och kajak. Det är något jag ska syssla med mycket under 2009. Vandring mm utomlands. thaimassage utbildning på wat po i thailand. Segling, Dra i gång eldgruppen Kadabra igen som luggit på is under min sjukdom period.

Jag har även i början på 2008 klippt av alla mina extensions i dreadsen. Så nu har jag bara mitt riktiga hår som dreads. Det går strax nedanför axlarna, Men förlänger nog med äkta löshår i vår igen. Jag har efter att ha gått ner 68kg av sjukdomen gått upp till hela 86kg av medicinen som binder vätska och ökar aptiten. Äter både sömntabletter och insomningstabletter för att sova. Men de gär mig bara lite slö. Skulle lätt kunna vara vaken hela natten fast jag tagit dem. Men nu börjar jag bli frisk verkar det som.

Jag vågar inte säga som förra året att 2009 inte kan bli sämre än 2008. Klart det kan, Men jag tror inte det. Jag ska göra det till ett bra år. Jag gillar ju att resa ensam men ska 2009 göra en kortare resa (1-2) veckor med någon vän. Någon som känner att de känner för att vara just den som reser med mig? Vet inte vart resan ska gå än men ville bara testa att resa med någon helt annorlunda igen.  Det gör man ju alltid i Thailand coh det funkar ju perfekt. Hann bara åka utomlands 2ggr 2008 jag har åkt utomlands 3 ggr/år i 8 års tid. Men men. har ju varit sjuk hela tiden och lönen blir inte så fet då.

2009 blir vad man gör det till. Glöm inte det. Blir ni sjuka så ligg inte hemma och tyck synd om er själva. Försök fortfarande leva som vanligt.

2009 ska jag även vara toastmaster, vem det är som gifter sig håller jag hemligt tillsvidare. Men jag ska så snart som möjligt börja med talet. Det talet kommer jag lägga upp här efter bröllopet.

Men shit klockan är redan 16:30 på nyårsafton och jag har inte börjat dricka än.
Jag har kommit upp i den åldern så att jag jagar ungdomspoäng istället för vuxenpoäng.

Time for a beer mate!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0