Vägen till tjejers hjärtan


Klistrar in min gästblogg från rocknroses.blogg.se  som jag skrev för några veckor sedan. Det är ju fredag/raggningsdag.

Hej på er små lingontroll =)
Det mitt namn är Mattias (a.k.a Frillo) men efter denna bloggen kommer ni kalla mig Hitch. Jag är barndomsvän med Susanne och har fått äran att gästblogga här denna helgen och tänkte skriva lite om raggning och dating.

Alla har ju sitt sätt att ragga men många killar gör helt fel och lägger vikt på fel saker. Denna bloggen handlar om hur jag ser på saken och vad jag tycker är rätt och fel att göra. Den riktar sig till killar som känner sig lite osäkra och vill ha hjälp av ett riktigt proffs (läs wannabe). Kommentera gärna det ni tycker är fel.

Om någon lyckats missa filmen Hitch med Will Smith som gick förra helgen så måste ni se den. Den handlar om det jag tänker skriva om. Will Smith är nog min favoritskådis och har en skön utstrålning. Han kommer enligt mig bli en av de största skådisarna i världen. Hitch är en film som jag sett många gånger. Den är helt i linje med hur jag ser på saken och tänker. Det kunde varit jag som skrivit manuset. Borde skriva Hitch II. Jag känner mig som Hitch ibland (fast snyggare) eftersom jag hjälper många personer med saker bla dejting rådgivning mm. Att raggar brudar är en sport som Magnus Uggla sjöng. Han har helt rätt. Men det är få som klarar av den sporten måste jag säga.

Jag vill börja med att berätta vad jag stör mig på hos en del killar som flörtar med tjejer. Jag stör mig på dem som måste flörta med alla tjejer de får en chans att prata med. Tjejer kan inte ens stanna dem och fråga efter vägen utan att de måste försöka se om de kan lägga in en flört på henne. Man ser dessa killar överallt. Det måste vara jobbigt för tjejerna med dessa killar. Varför kan inte en del trots att de är singlar se tjejer för annat än just ragg? Jag har 3 systrar och har alltid umgåtts med tjejer. Faktum är att mina bästa vänner är tjejer. Jag tror det har gjort att jag förstår mig på tjejer och att de som inte har de så enbart ser tjejer som ragg. För vissa av mina vänner är det helt otänkbart att man bara skulle kunna vara vänner. De skulle aldrig kunna sova halvnakna bredvid tjejer utan att tafsa. Dessa killar går ut enbart för att träffa tjejer och har bara en sak i huvudet. Efter ett tag har man flörtat med alla som brukar vara på samma krog och alla vet om att man är en player. Så fort det kommer en roukie är man på dem direkt. Vissa roukies faller för playerns smicker och gör misstaget att följa med honom hem. Då blir de genast dömda i de andras ögon som lättflörtade eller lössläppta. Då blir man som tjej indelad i ett fack där man varit med Mr-x. Tjejer vill inte bli indelade i det facket så de lär sig av misstagen. De börjar genomskåda players och blir mer vaksamma/misstänksamma. Som ni förstår så får players oftast bara en typ av tjejer. Det är tjejer som vi proffsplayers inte vill ha i alla fall. De har ju varit med varenda snyggt rötägg i hela stan. Inte vill man bli klassad som en av dem genom att synas med dessa tjejer eller hur?

Och handen på hjärtat tjejer. Är ni inte trötta på alla killar som bara pratar om sig själv och hur bra och coola de är för att göra er intresserade? Och att de frågar lite saker om er men bara för att få en uppfattning om vem ni är så att de kan ha samma intressen mm. Vilken visar sig vara bluff i slutändan. Är ni vegetarian så har de också varit det eller har alltid tänkt att bli eller sett upp till vegetarianer. Är du konstnär så önskar de givetvis de var det också. Kan du spå är de jätte spirituella. De gillar långa promenader. Hatar one night stands. Älskar mysiga hemma middagar. De har naturligtvis jätte fin och nära kontakt med sina mammor mormor eller syster. De kallar sig feminister. (själv hatar jag feminister, men är för jämställdhet och skulle försvara förtryckta kvinnor med all min kraft). Dessa desperata killar tycker alltid exakt som er. De säger knappt inte emot något du säger. Förutom när de känner att de måste för att inte bli genomskådade. De blir det alltid en liten småsak de säger emot er på som egentligen inte spelar någon roll.

Själv skulle jag aldrig hålla med en tjej bara för sakens skull. Tvärt om skulle jag säga emot och förklara varför så kanske hon hade uppfattat mig som smart eller någon som tänker.

Dessa desperata killar vet ju att de måste berätta att de istort sett är players och att de festar ganska mycket. För annars finns ju risken att en väninna till tjejen nämner det t o m under samma kväll. Vad gör killen då, Jo han drar ju en historia om att han varit en player förut men att han är trött på det. Men att hur mycket han än letar efter den rätta så hittar han henne aldrig. Snyft snyft. Han är ju medveten om att han festar lite för mycket men han är trött på det. När han hittar den rätta så kommer han vilja vara hemma och mysa istället så klart. Han säger också att han nämner allt detta för att han vill vara ärlig. För du verkar ju givetvis så otroligt bra att han känner att han inte kan ljuga för dig utan vill säga sanningen. Visst visst det är bara toppen på isberget man ser och hör i början. För varje liten dålig sak han nämner eller man märker så ligger 90% dolt under ytan. Har man bara träffats några få gånger och det redan finns flera småsaker man reagerat på så lägg ner, Det kommer komma mycket mer. Dessa killar berättar ju även om deras jobbiga uppväxt men att de lyckats växa som människa och bli bra. De vill framställa sig som oslipade diamanter. Som en ros vacker ros som växt upp ur smutsen. De vill få tjejen att tro att hon minsann ser den fina i dem och vet att de kommer bli dem mest charmiga killen de någonsin haft som de kan visa upp för sina vänner. Dessa tjejer är ganska rätt ute på ett sätt. De tror på romantik likt den som visas i alla Hollywood filmer om the bad guy som blev den perfekta pojkvännen tillslut. Det stämmer inte riktigt för den ända likheten med hollywood är skådespelar fasonerna och alla inrepade repliker. Players skryter om sina ragg för sina vänner och berättar allt i detalj för. Hur ni ser ut nakna hur bra du är i sängen, Vilka ställningar ni testat Hur du låter när ni har sex mm mm. Gentlemen doesn’t kiss and tell.

Så tricket är för oss killar att inte vara som dessa players. Vi måste sticka ut. Vi måste få tjejerna att tro att vi inte flörtar med dem. Vi måste få dem att tro att vi är den första vettiga killen de träffat på länge. För att lyckas med det måste vi ha tålamod och vara taktiska och ligga steget före.

Tänk dig följade scenario.Du står i en bar och ska beställa öl till dig och din killkompis som sitter vid ett bord längre bort. Bredvid dig ställer sig den snygga brunetten som du brukar se på bussen till jobbet ibland men aldrig pratat med och även hon ska beställa öl. Fast du vill prata med henne. Du vill ha en dejt helt enkelt. Gör inte som alla andra. Säg inte bara, ”Hej, hur är läget?” hon svarar lite kort, du fortsätter fråga och fråga och börja babbla på som fan och försöker vara jätte charmig, rolig, snygg och trevlig och le mm mm under den korta stunden det tar att beställa öl betala och gå. Hon kommer vara livrädd att du är den där efterhängsna killen som kommer komma fram till hennes bord och vilja bjuda upp henne och särskilt senare på kvällen när du fått några öl för mycket innanför västen. Hon har nog varit med om det så många gånger förr. Och ser du inte ut som Johnny Depp eller Brad Pitt kan du glömma någon framgång med att då hennes nummer redan där.

För det spelar ingen roll vad tjejerna än säger. De går efter utseende lika mycket som någon annan. Det vill säga ganska mycket särskilt vid första gången man träffar någon. Jag blir så jävla trött på att höra tjejer säga ” för mig spelar utseendet ingen roll”. Vilket jävla skitsnack. Vem försöker de lura? Mig eller sig själva? Snygga killar kommer alltid kunna bete sig som svin långt mycket mer än fula innan de blir dumpade. Snygga killar kommer alltid bli förlåtna tusentals fler gånger än fula killar när de gjort något dumt. Tjejer är som oss killar på dem punkten enligt mig. Så alla killar där ute, det är bara att inse. Snygga solbrända killar med hollywood stjärnejämna bländvita tänder, med ett hack i hakan, vältränade kroppar, fina händer och underarmar med långa fina dreads och ögon som verkligen lyser när de kopplar på sitt charmiga leende kommer kanske att lyckas få numret till tjejen redan vid baren. Ni andra får fortsätta lite till innan ni får numret men ni kanske kommer att få det om ni spelar korten rätt. Det är lättare att få bjuda en vacker ”chokladpralin” på fika på stans trendigaste cafe på gågatan om man ser bra ut. Som ni förstår har jag inte så stor erfarenhet av att ragga på brudar på krogen eftersom jag tillhör ju dem som får numret vid baren så allt jag skriver om är bara gissningar och antaganden om hur jag skulle kunna tänka mig att jag gjort om jag inte fått numret alla redan ;)

Skämt åsido.Beställ ölen. När tjejen beställer sin öl hånar du henne för hennes öl val och retas lite med glimten i ögat. Hon frågar vad fan dricker du då och du svarar. Givetvis måste du ju ha en anledning värd namnet att du dricker just den ölen. Första gången jag testade detta drack jag Hof. Var på ett ställe utan kvalitetsöl och Hof var den bästa enligt mig. Hon skrattade åt mig och jag sa att denna smakar verkligen öl och den luktar riktigt öl. Den doftar fast den står på bordet 50 cm ifrån dig. Och jag tycker mellanöl är godare än starköl. Hon luktade på den och sa att hon höll med och att hon aldrig tänkt på det förut. Men du gör som du vill sa jag skämtsamt. Drick dina luktfria öl så dricker jag mina sa jag och log och gick iväg till min vän. Hon skrattade och gick till sin vän.

Jag skiljde mig från players på några sätt. Bla att jag inte försökte prata så länge som möjligt med henne och hålla henne kvar. Tvärt om jag pratade ju så kort jag kunde och gick sen iväg direkt när jag fick ölen. Det fanns inget desperat i mitt handlande och jag verkade inte intresserad av något annat än att prata. Jag var en glad person som tog en öl med en vän helt enkelt. Jag retades med henne lite halvkaxigt men skämtsamt. Givetvis måste man ju vara bra på att skämta om man ska göra så här. Annars faller ju allt. Man måste ju ha rätt tonläge, timing och ansiktsuttryck och kroppsspråk för att hon överhuvudtaget ska tycka det är roligt. Har man tur så tänker hon att jag var roligt, social, och verkar inte vara den efterhängsna typen. Jag är typ en glad person som skojar lite bara. En öl beställning i baren kan faktiskt få en person att i alla fall hoppas att du är allt detta om du gjort rätt och haft en stor gnutta tur. När du sen går så tror hon att det är för att du har tjej alla redan och det kunde man ju räkna ut för alla vettiga killar är ju upptagna eller homosexuella enligt tjejer.

Nu har du sått ett frö. Du har väckt ett intresse. Det var det som var syftet. Nästa gång ni stöter på varandra (vilket ingår i din plan att ni ska) så kommer hon våga prata lite mer med dig för att du var ju inte efterhängsen förra gången. Plus att du verkade rolig och trevlig.

När du ser att tjejen går till baren igen går du dit också och ställer dig bredvid henne. Du låtsar som att det var en ren slump att ni möttes i baren igen. Nu tittar du på henne och säger. ”Shit, vi måste sluta träffas så här!” och kanske lägga till ”folk börjar ju undra” och skrattar. Säg det som att du menar att ni har en hemlig romans och möts på barer. Den repliken är min standard replik. Den kan användas till mycket. I rökrutor utanför krogen tex. Rökrutor är perfekta ragg ställen. Man har lite mer tid än vad man har i baren. Plus att många uppskattar att ha någon att prata med medans de röker. Men oavsett om det är i baren eller i rökrutan så måste man dra repliken om att man måste sluta träffas. Man ska inte vara för på och man ska verka vara ointresserad av att dejta tjejen. Då kommer du skilja dig från alla andra och hon kommer nästan vilja ha dig pga att hon inte vill känna sig dissad eller som att hon inte skulle duga åt dig. Kom ihåg att kommentera hennes öl igen. Hon kommer antagligen köpa den ölen du pratade om. (en vardagskväll när jag satt och hinkade Krusovice i baren på Ladan så kommenterade jag allas ölval när de beställde och förklarade att Krusovice är den bästa ölen som finns. Det var jätte många som köpte den och de tog faktiskt slut i baren den kvällen. Och det var många tjejer som stannade och pratade en stund med mig och berättade att de tack vare mig hade hittat sin favorit öl). När ni rökt klart eller beställt klart i baren så går du din väg igen. Nu kommer hon tycker du är ännu mer intressant och kommer ta redan på om du är upptagen eller homosexuell. Att du inte har någon ring på fingret har hon redan noterat

Var inte rädd för att ni inte ska träffas igen under kvällen. Har du spelat dina kort rätt kommer hon komma ihåg dig nästa gång ni ses en tjej glömmer inte bort en kille som verkar vettig över en natt. Allt handlar om att ha tålamod och inte verka desperat om ens intresserad. Tänk efter själva, när är det som flest tjejer verkar intresserad av en? Jo, när man precis fått en ny flickvän. Hur många gånger har man inte hört killar säga, ”visst är det konstig, jag har försökt få tag i en ny flickvän utan framgång i ett år och när man nu äntligen lyckats och går ut på krogen så verkar alla tjejer jätte intresserade av mig” Det är inte alls konstigt tycker jag. Det lyser om en nykär person. De utstålar glädje och energi och mår psykiskt bra och man ser lycklig ut. När man är nykär så flörtar men inte med tjejer. Man man pratar och är glad och trevlig men går iväg innan man hunnit säga så mycket. Man är inte efterhängsen el dyl utan är bara ointresserad av tjejen man talar med. Tjejen ser en vettig glad kille som inte flörtar med allt och alla. Klart de blir intresserade.

Nu har man kommit till steg 3. Steg 3 gör man när man är ganska säker på att man väckt ett litet intresse hos tjejenNu ska måste man visa sig för hennes vänner. Det är viktigt. Om hennes vän säger att man verkar bra så ökar intresset för dig med flera 100%. Man passerar helt enkelt bordet de sitter vid. När din blick möter tjejen du flörtar med så ler du och håller upp händerna för ditt ansikte precis som att du inte ville att hon skulle se att det var du som gick förbi. Hennes vän kommer se det och fråga ”Vem var det? Varför gjorde han så?” Hon kommer svara att hon inte vet men att ni råkat beställa öl samtidigt 2 ggr och att du skojade och verkade trevlig och att du sagt att de måste sluta träffas. Du ska nu vara på en plats där de kan se dig. Typ vid roulette bordet eller dyl. Det är för att de ska kunna studera dig i smyg. Nu ska du skoja med de vid bordet. Och inte med tjejer utan med killarna. Då ser tjejen du flörtar med att du verkligen skojar så med alla och inte bara med tjejer. Du är sån som människa helt enkelt. När du sedan stöter på tjejerna i baren igen så kommer du få frågan. Är du ute själv? Har du inte tjejen med dig. Eller dyligt. Men det de egentligen frågar är om du är singel. Det är inte ovanligt att det är hennes vän som ställer de frågorna som hon inte vågar själv. Du säger då ”Nej, jag är singel, det innebär att jag inte har tjej, jag har TJEJER” =)

Sen är bara att kåta upp brudarna med dans, om man nu kan dansa. Många killar tror de kan dansa. Kom ihåg att man inte kan låtsas att man är bra på att dansa. ”The wise can play the fool, but the fool can’t play the wise” Men kom ihåg att dansar gör de som inte har råd att stå i baren. En annan sak är att man inte ska betala tjejernas drinkar förrän man kommit så långt att man sitter vid samma bord och verkligen umgås. Se inte drink köpandet som en grej som man ska göra fort för att ragga. Ingen gillar drinkhoror och det finns alldeles för många av dem. Sålla bort dem genom att inte sprida drinkar kors och tvärs. Jag har tjejkompisar som sagt att om inte ens killen kan köpa en öl till dem i baren så dissar de dem direkt. Då kommer du aldrig att få en kille som mig svarar jag dem då. Men givetvis betalar man drinkarna om man beställer samtidigt och verkligen umgås. Men det är inte alla tjejer som tycker om att bli bjudna av den anledningen att killen förväntar sig något mer sen. Jag har varit med om att en kompis vägrat låna ut pengar till en annan vän som glömt sitt visa kort hemma, fast han visste att vännen precis fått lön och att han skulle fått pengar dagen efter, för att i nästa stund köpa en öl till sin väns tjejkompis som han inte ens känner eller umgicks med den kvällen. Alltför många killar är töntar.

Du kommer få hennes nummer och sen bjuder du ut henne när nu pratat med henne i telefon. Alltså inte samma kväll. Du ska givetvis inte följa med henne hem för du är ju inte desperat. Men även av fler anledningar som jag kommer återkomma till. Och Fast du har hennes nummer så har hon att rätt i världen att ändra sig och vägra att prata eller umgås med dig. Så du är inte på något sätt säker på någonting vid det här laget. Ge henne bara en kram och tacka för kvällen som varit, och fråga hur hon kommer hem så att hon kommer hem säkert. Sen köper du en kebabrulle på Evergreen som alla andra och vinglar hem. När du kommit hem så smsar du och tackar för kvällen och säger att du inte minns när du haft så roligt sist. Och att du bara ville höra att hon kommit hem säkert och säga god natt. Och att du nu är jätte trött och ska sova. Ring nästa dag och prata gärna flera gånger innan du bjuder ut henne. Ring inte på fyllan eller sent på kvällar. Sen äter man sin kebabrulle aspackad liggandes på köksgolvet. Och vaknar där på morgonen av att ens hungriga katt slickar av kebabsåsen från ditt ansikte för att du somnat rak i maten kvällen innan.

När ni sen dejtar är det vissa saker man sak tänka på.Killen kommer hem från jobbet. Läser sporten på internet, duschar, borstar tänderna , rakar sig mothårs och putsar skorna. Tar den skjortan som är minst skrynklig ur tvättkorgen och lånar lite rakvatten av grannen och åker iväg för att handla blommor och möta upp tjejen. Det där med blommor är ett kapitel för sig. Alla tjejer älskar blommor. Man ska alltid ta med blommor till en dejt. Blommor, En flaska vin inslagen i cellofan och godis är standard saker man tar med sig, särskilt om man ska äta/dejta hemma hos tjejen. Det går att få tag i väldigt fina choklad askar med rysligt god choklad som är perfekt att ta med som en inslagen present. Man kan antingen köpa en blomma med en fin kruka typ solros. Eller en bukett. Vissa köper alltid rosor. Men tänk på att fast killar kanske inte ser skillnad på en ros för 15 kr och en ros för 50kr så gör alla tjejer det. Själv hade jag satt ihop en blombukett själv. Det är ganska enkelt och tror nog att tjejer skulle gilla att man kunde göra en fin bukett.

För tjejer är det annorlunda. De flesta har ju alltid flera killar som vill ta dem på dejt. Så de har pratat med sina vänninor om alla i detalj och väljer att dejta den killen som vänninorna tycker verkar bäst med andra ord dig. Denna veckan har hon varit och solat solarium 2 ggr, varit hos frisören, gjort naglarna, köpt nytt smink och ny parfym noppat ögonbrynen, vaxat benen och lagt en ansiktsmask. Även fast hon har en sprängfylld garderob med kläder så har hon trots allt köpt helt nya kläder för inget duger som hon har hemma. Att hon sen får leva på nudlar resten av månaden är smällar man får ta.HOn har tagit ledigt från jobbet hela dagen fär att göra sig iordning. Hon är tycker hon ser fet och ful ut när hon ser sig i spegeln och har därför knappt ätit på hela veckan. När du ringer på dörren så tänker hon, ”Han tycker jag är ful , han tycker jag är ful, han tycker jag är ful”, hela vägen fram tills hon öppnar. Därför måste man helt ”spontant” bli facinerad av hennes skönhet och kommentera det. Kanske med orden ”Oj, jag hade glömt hur vacker du var, det verkligen lyser om dig” Lämna sedan över blommorna. Säg att de såg fina ut i butiken men att i jämförelse med hennes skönhet ser bleka ut. Nej säg inte det. Då börjar du bli töntig med alla kommentarer. Men säg att du satt ihop buketten helt själv för första gången för att den skulle kännas mer personlig. Glöm inte att säga att hon luktar gott, hon har ju trots allt en ny parfym som är svindyr. Allt som hänt sen du ringt på dörren kommer hon att i detalj berätta för sina vänner. För medans ni sitter och äter så kan du vara säker på att det sitter tjejer runt om i staden och bara väntar på att din dejt ska ringa och berätta hur det var. De kommer veta exakt vad har för kläder. Hur du verkar, hur du luktar, om du har fina naglar, om du hade struken skjorta. Vad du har för bil, om du har syskon och hur gamla de är. Vart dina föräldrar bor, om du har vita tänder. Om du äter med öppen mun och om du har hår i näsan. Med andra ord så kommer hennes vänninor veta mer om dig än du själv. Du måste ju fånga hennes vänners hjärtan så att de kommer be henne dejta dig igen. Därför är val av blommor, presenter kläder mm viktiga saker som låter bra när hon berättar om dig. Var en gentleman, Håll upp dörrar mm, behandla henne som en prinsessa. Tänk dig att du ska göra så att hennes vänner blir glada för hennes skull och att de ska vara avundsjuka att inte de har en så bra kille.

Val av restaurang är viktigt. Ta en dyrare, http://www.indiangarden.se är en bra restaurang i Stockholm (tbana medborgarplatsen), Lagom dyr, hyfsad lokal. Och kanongod mat. Och man får mycket mat där. Eftersom jag var vegetarian i flera år och istort sett är det än så har det blivit så att jag ätit mycket indiskt mat. Det blir alltid thai eller indiska restauranger. I somras när jag var sjuk så orkade jag inte åka på semester. Istället så åt jag på en ny restaurang i stockholm varje dag i en månad. Indian garden är antagligen den bästa indiern inte bara i Stockholm utan av alla jag testat. Tar man sin dejt dit så kommer det impa på henne och hennes vänner. Fast alla gillar ju inte indiskt, och ibland vill man ha ”vanlig” mat. Trôttoaren i Jönköping funkar. Deras potatis gratäng är ett mästerverk. Fast annars kan man ju alltid göra potatisgratängen själv och bjuda tjejen på hemma. Hur gör man då en potatisgratäng likt Trôttoarens? Det är busenkelt. Efter att man skivat potatisen så kokar man den lite för att få bort lite stärkelse. Sen gör man gratängen som vanligt. Låter den svalna. Frys sedan in den i 2 dygn och ta sedan fram den och värm.

Gillar hon pasta. Gör spagetti med köttfärssås. Men kom ihåg att steka vitlöken ihop med löken, Då doftar det himmelskt när hon kommer hem till dig. Löken steks på svag värme och ska inte få någon färg utan bara mjukas upp. Köttfärssås ska puttra i minst 10 minuter men den vinner i smak ju längre den puttrar. 30 minuter är tiden jag låter min puttra. Om man gör en stek så överstek den inte, Jag älskar blodigt kött, (jag var inte vegetarian för att jag tycker kött är äckligt utan för att jag älskar alla djur) alla gör inte med men alltför ofta så steker folk för mycket. Det är som skämtet om jägaren som missar rådjuret som springer iväg och säger. ”Skit samma, det är ju ändå såsen som är godast”. Ja det tror fan det när man dödat köttet genom att koka ur all smak i såsen. Skulle någon dejta mig skulle de bli bjudna på afrikansk mat som man äter med händerna. Jag äter alltid med händerna eller med pinnar. Foffo (ugali) och någon kryddstark afrikanskgryta skulle vara mitt sätt att för föra er tjejer på.

Och till sist, ha inte sex första dejten eller andra eller tredje. Det är flera anledningar till det som ni redan vet om, men en annan anledning är att er förhoppningsvis framtida flickvän kommer veta att du inte är en person som hoppar i säng med någon första natten. Det kommer göra att hon är mindre nervös för att du skulle göra något dumt på fyllan när inte hon är med. Dvs mindre svartsjuk. Eftersom du varit full med henne utan att ha tafsat eller försökt haft sex fast du t o m sovit bredvid henne. Och det kommer hennes vänner gilla. Och det är ju hennes vänner som bestämmer om hon ska vara tillsammans med dig eller inte ;)


Nu är det lördag, ut och ragga med er, själv ska jag bag in boxa ikväll (igen)
//Världens bästa Frillo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0