Vatos Råslätt - Vi med betong i ådrorna

Mo chill på e tjavosar.
Har suttit och lyssnat på Dogge idag. Shit jag gillar han.
Jag är ju uppväxt i en tvättäkta betong förort (Råslätt) och känner igen mig i hans texter.
Han är softish





Jag är stolt över att vara ifrån Råslätt. Jag anser att jag fått ett bra tanke sätt med mig därifrån. Man får en annan livssyn om man är uppväxt på Råslätt än tex Habo som jag bodde i några år.

Man blir liksom lite mer down to earth. Man bor ju granne med hela världen.
Vet vänner som inte ens skulle våga gå till tandläkaren utomlands. De tror utlänningar är sämre än svenskar. Utan att med den sakens skull mena något illa. Faktum är att jag har fan bott på sjukhus hela 2008 och jag har insett en sak. Utlänska läkare är fan så mycket bättre en de svenska. Iallafall när man snackar om dem på sjukhusen. På vårdcentraler är alla läkare egentligen cykerreparatörer. Nu kommer vissa av er skriva att svenska sjukhus är jätte bra på mycket och världsledanden. Ja det är sant. fast det är utlänska läkare som jobbar i sverige eller svenskar som studerat utomlands. Så det så, men det kommer ni aldrig att tro på fucking wankers.

Svenskar är jävla trygghetsnarkomaner. Fega jävla kräk helt enkelt.
De skulle ju aldrig våga stanna om jag hade fel på bilen och stod vid vägkanten om det var mörkt ute. Men en sak är säker. Vi från betongen hade stannat och hjälpt er.





Men ser samhällsklasser på ett helt annat sätt när man är uppväxt i betongen. Folk ser ner på en, men vi är stolta. Det är många fina människor som bor i förorter som kämpar för att få ihop pengar till familjen. De kämpar med sin musik, sin konst, sin sport, för att de har en dröm. Att komma därifrån och köpa ett hus skaffa hund, Fast aldrig bli en svensson.
Fast vi blir aldrig svenssons. En gång Råslättare alltid Råslättare sägs det. Det stämmer. Fast vissa skäms över att ha bott där kan de aldrig säga att det inte påverkat dem för alltid. På gott och ont.

Man ska stå för vem man är och vart man kommer ifrån. Om man är "vettig" och ingen white trash som alla verkar tro att man är om man är från en förort så varför inte visa att man är vettig och stå för att man är uppväxt i betongen? Vill man inte det så är man bara med och spär på fördomarna. Man är för fin för att stå för vem man är.

Det finns en skön sammanhållning när man är från en förort. Det är verkligen en "vi" känsla. Fast man inte känner en person så väl i en bar men man vet att han är från Råslätt så är man vänner och festar tillsammans typ. Vi är inga tjallare heller. Det är en oskriven lag som alla förorts vatos vet om. Tjalla aldrig. Fast polisen tagit dig för något du inte gjort och  misstänker dig, så får man inte tjalla när man vet vem det var. Om polisen vet att det inte var du och att du vet vem det var men inte säger något kommer det säga att det var du och att det såg det för att få dig att tjalla. Fast det gör man aldrig. Vi litar på varandra. Det låter som en sliten klyscha men vi är en stor familj.

Jag tror det är mindre skitsnack i förorter också. Visst finns det skitsnack. Men i andra delar om samhället så är det värre nästan som en religion. Men om någon snackar skit om någon i betongen så blir det ofta slagsmål. Man tar inte skit och kysser arslen, man gör upp istället. Förorten har oftast en stämpel på att vara bråkiga. Det är synd, men det är för att vi inte vänder andra kinden till. Ger du mig en smäll får du en tillbaks helt enkelt..

En annan sak är att fast det är 95% utlänningar i förorten så vågar de i förorten som inte gillar utlänningar stå för det mer än alla jävla smygrasister i fina områden. Det är nog många fina tjejer som aldrig skulle få ta hem en utlänsk kille. Fast det snackas det aldrig om. Det är bara de muslimska tjejerna som inte får ha svenska killar det pratas om. Jag bodde granne med en syriansk familj i Jönköping. De ringde på och frågade om vi behövde hjälp att flytta in. De bjöd in oss och ställde sig och gjorde mat. Bjuder på shots. Pratar om sitt land och kultur och det är jätte trevlig. precis det många backpackers vill uppleva när de åker utomlands kan man faktiskt uppleva i sverige pga alla utlänningar. Svenskar står bakom gardinerna och tänker. Usch nu flyttar det in en son där med dreads. Bara han inte börjar langa Hasch till våra barn. Nej riktigt så illa är det inte men jag har svårt att se att någon svensk familj skulle ringa på och erbjuda flytthjälp.

Språken i betongen är ganska kul. På Råslätt pratar vi svenska mixat med Romani. Inga av mina vänner fattar något när jag racklar ful med mina barndomsvänner. Det ganska kul att man nästan har ett "eget" språk.

Jag är stort över att vara från betongen. Jag vet att det finns de som ser ner på mig. De som kände mig som yngre när jag var bråkstake och festade hela tiden i lilla Habo, Det lilla samhället som är så fint på ytan. Faktum är att jag blir mer stolt över mig själv för att jag överlevt Habo än att ha överlevt Råslätt. Man tittar på alla fåntrattar där som hade allt och föddes med en silversked i munnen och mig som föddes i en förort och haft allt annat en en rik uppväxt. Jag har kämpat för att bli den jag är idag. Jag är stolt över den jag är idag. Så mycket hade kunnat gå fel. Men allt blev bra. Jag är nöjd med livet. Habo verkar tiden stått still. Det är som att leva i en mental istid jämfört med att vara uppväxt i en förort. Fast de tror ju tvärt om givetvis. Fast de kan ju bara sin skyddade värld. Jag kan båda. Både habo och betongen.

Men när jag skaffar barn väljer jag Habo före Råslätt. Fast det troligaste är jag flyttar utomlands. Jag längtar inte bort. Jag längtar hem. Jag hör inte hemma här. Jag är för annorlunda i mitt tänkande för att platsa in i det svenska samhället. Jag har alltid känt mig utanför. Inte på ett dåligt självförtroende sätt. Utan bara att jag är annorlunda och vill ha fler likasinnade i min omgivning. Sverige är ett perfekt land och komma till under Juli varje år och bo hemma hos mamma och äta hennes köttbullar. Och en vecka under julen så klart.

Shit nu blev bloggen för lång igen. Jag får sluta dricka folköl när jag bloggar. =)

Till alla er i betongen säger jag 

"håll blicken kvar i skyn
Det är så många, så många som vill ta en ned på jorden 
och vintern kan bli lång ändå här i den fjällhöga norden"

Kommentarer
Postat av: Kerstin

betongbarn, hela veckan hela dan! =D Själv representerar jag upplands väsby, da hood side, med alla paraboler, turkar, kurder, finnar och svenskar som bryter haha =) Jag känner mig inte heller hemma i Sverige.. därför jag längtar bort hela tiden.. Typ "hem". Det är där ute ngnstans =)

2008-10-26 @ 02:12:46
URL: http://carstoned.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0