Riktiga vänner

Ofta undar man vem som är ens riktiga vänner. Man har hört folk filosofera om det flera gånger. Då kommer de oftast fram till att de som finns där för dig när du har det svårt och det går dåligt är dina riktiga vänner.

Jag håller inte med

Jag har sett alldeles för många som gottar sig i när det går dåligt för andra. Så fort man säger något dåligt om sig eller någon annan är de med på noterna direkt och spär på det man säger som att det vore en naturlig del av livet att allt är hårt och orättvist. Då är de villiga att lyssa och säger aldrig emot eller försöker peppa en. De tycker att personen kommit till en insikt i livet och att man kan vara med i deras loosers club. Men är man verkligen vänner då?

Det roliga med dessa personer är att de är som bortblåsta och aldrig hinner lyssna när man säger något som  man är bra på. Eller något man lyckats med. Då skryter man bara enligt dem. Jag återkommer ofta till dessa människor i mina bloggar för de är ett riktigt störsel moment i mitt liv. Negodiler kallar jag dem.

Jag har märkt att de som är mina närmanste vänner säger " det är bara att ringa om du behöver prata" " ring dygnet runt" "jag finns alltid här" de frågar ibland hur man mår men inte så ofta. De säger att de inte vet vad de ska säga när man berättar något dåligt. De liksom förväntar sig att jag kommer till dem och börjar prata när jag mår dåligt. och håller sig undan tills dess. De lyssnar mest och säger att de förstår att jag mår dåligt men att allt antagligen kommer ordna sig. "Du är ju världens bästa Frillo" "Du tänker alltid så positivt, om någon ska klara detta så är det du" "du är odödlig, det vet du, vi blir aldrig av med dig"

Jag har märkt att vänner antigen skojar eller blir arga när något går dåligt. Jag har fått skäll för att jag varit ruskigt nära att stryka med när jag blivit sjuk, Jag har fått skäll för att jag inte sagt något. Jag har fått skäll för att jag blåser eld. mm mm mm. Många har reagerat med aggression. Men vissa börjar skoja efter ett tag. Bla den gången jag blev nerslagen medvetslös och rånad och blev helt svullen i ansiktet och fick sy. Jag var ganska chockad och kunde knappt prata för läppen var helt uppskärd. Jag berättade att det antagligen blir ärr i ansiktet för livet. Då var det förvånansvärt många som sa något i stil med "ja, ja det kan ju inte bli sämre än det var innan i allafall" eller "Det var som jag trodde, du ser bättre ut nu än någonsin" och sen blev man utskrattad. De försökte bryta isen och lyckades. Jag gillar när folk jävlas det har alltid varit min humor. Det är bättre att skratta åt allt elände istället.

Det är så det funkar enligt mig. Ens riktiga vänner mår själva jävligt dåligt av att veta att man mår dåligt. De känner sig otillräckliga och maktlösa. De håller sig undan för att de tycker det är pinsamt att de inte kan hjälpa. Och därför kan man inte säga att vänner finns där när det går dåligt. Det är då de håller sig undan och alla andra loosers kommer och vill frottera sig i hur lågt någon annans liv är för tillfället. Men visst finns det ju rikiga vänner som finns där även när det går dåligt.

Riktiga vänner finns där när det går bra. Punkt slut. De kan vara glada för din skull och uppriktigt gratulera dig när du gjort något bra. Negodilerna finns inte där när det går bra. De ser det som personliga misslyckanden om du lyckas. De vill inte höra på för det påminner dem om att de inte lyckats lika bra. De blir avundsjuka. Det är personer som aldrig skulle våga ge bort en trisslott till någon i present. För tänk om det andre skulle vinna. Så tänker de. Sorgligt men sant. Folk gillar att höra om andras olyckor men de är inte vänner. De är loosers.

För att sammanfatta mina filosofier denna natt så skriver jag.
Riktiga vänner försvinner när det går dåligt och ploppar upp och finns där och lyssnar när det går bra.
Dåliga vänner lyssnar noggrant och håller med när du pratar om negativa saker och försvinner spårlöst när du gjort något bra du vill berätta. Inte tvärt om som många verkar tro.

Kommentarer
Postat av: suss

Du är faktiskt världens bästa matte=)

2008-10-06 @ 01:56:54
Postat av: marie

Bra skrivet ,, du är en jättebra vän o förstår..

kram från Gotland= fårskits hawaii enligt hela måndag hela veckan hahaha :-) minns du den??

2008-10-06 @ 15:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0