iPhone - Köpmani

Jag ska skaffa iPhone som de flesta redan vet. Men jag kan inte göra det förrän 9 dec för då går mitt tre abonnemang ut, och jag vill inte ha dubbla abonnemang. Funderar på att skaffa en genom telia i stället för att köpa en från italien som är olåst. Har läst på lite nu och folk har helt fel uppfattning om telia. Visst är tre lite snabbare och har lite bättre täckning men bara för den sakens skull så gör ju inte det telia till en värdelös abonnemangsform. 

Telia har en ganska bra deal. Jag betalar ju 600:- i månaden på tre idag och då ringer jag 3000 minuter gratis och skickar 3000 sms gratis och 3000 mms. telia har samma deal. Den vill jag ju ha gratis intenet trafik också det kostar 200 i månaden på telia. och 100  i månaden på tre.  Fast om jag köper en iPhone i italien så gäller bara garantin i italien. Då tycker jag det är värt med att lägga 100 extra i månaden på telia så att jag får garanti. Den kan ju trots allt ha barnsjukdommar.

Så det är bekvämligheten som avgör. vill man lägga ner mer jobb på att få en mobil från italien så kan man ju fölänga tre abonnemanget och hämta ut deras fetaste telefongratis och som man sedan säljer för 3000:- i obruten förpackning. Dessa 3000 lägger man på telefonen i italien så kostar ju den bara 2500 plus frakt. Istort sätt så sparar man 3500 på att ha tre och köpa den i italien men man förlorar den fina garantiservicen. Ca 200 i månaden. Men vad fan, lite måste väl bra service vara värd.

Varför skaffa Iphone?
Den är ju allt jag någonsin drömt om. De ordinarie funktionerna vet ni ju redan om som 5 timmars batteritid med 3g och 10 timmar med 2G. 300 timmar standby. Jag pratar väldigt mycket i mobil. 3000 minuter i månaden ganska exact. Därför uppskattar jag bra batteritider. 6 timmar wi-fi och 24 timmars ljuduppspelning är inte helt dåligt det heller. Det innebär att tar man med notebooken till italien och köper telefonen där coh för över 16GB musik så klarar min sig med batterier och musik hela vägen hem. skulle man kolla video eller surfa så batteriet tar slut jag så laddar man den genom notebook batteriet.

gps och allt det där vet ni ju redan men det är ganska avancerad. Ska man tex träffas 3 stycken i stockholm så visar gpsen vart närmanste träffpunkten finns mm. Ta man ett photo så kan man se vart man stod när man tog photot. Mms och msn finns också fast man måste installera det i efterhand. För mms så måste man jailbreaka telefonen först men det är busenkelt. Sedan om man gillar att få info och lära sig saker sp finns det allt från lonely planet språk/reseguider till dokumentärer från discovery att hämta hem gratis. Det finns ganska bra språkkurser i många språk. Uppslagsverk. metro kartor och tider över tunnelbanor i paris london new york mm. Allt finns, det finns tusentals program att ladda hem och installera som gör din iphone till en mega personlige pryl som man blir beroende av. det är bara fantasin som sätter gränserna.

Det finns program som gör din iphone till en fjärrkontroll  till din dator bla. Kaloritabeller. Måttomvandlare. periodiska systemet. flygtider och förseningar. Allt som man inte behöver men ändå vill ha. Är du på disko och hör en bra låt som du vill ha namnet på. Håll upp din iphone och tryck in en knapp och vips så har du låtnamnet.. 10 000 drinkrecept. Ärdu utomlands och ska ringa hem. Leta upp närmanste trådlösa nätverka och ring hem gratis med skype (truephone). Det innebär i praktiken att iphone användare i storstäder alltid ringer gratis till varandra jorden runt. Man kan göra sina bankärenden med dosa i iphone. redigera excel filer läsa word dokument och pdf filer. Notebooken kommer inte användas lika flitigt längre.

Den som har flest prylar när han dör vinner heter det ju. och det stämmer, Prylar är meningen med livet och iPhone ger nog väldigt bra med poäng den dagen man kastar in handduken.

Sluta leva på sten åldern, skaffa en iPhone du också.

Kommentarer
Postat av: suss

Gud, vad jag längtar till december och du har den där iPhonen;-) Tills dess kommer du att fortsätta att predika=)

2008-09-17 @ 13:48:32
URL: http://rocknroses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0