Nikotinslav eller inte

Många av oss har försökt sluta röka men misslycktas. Det är riktigt jobbigt. Det handlar om envishet. Man måste vara envis som fan och intala sig själv att man är så jävla envis att det är starkare än begäret. Ditt psyke är starkare än ditt begär. Intala dig det varje gång du vill ta en cigg. Men ibland går det inte. Det händer något. Lite tjafs eller bråk eller böter eller skäll mm mm och man orkar inte mer och tar en cigg. Skyller på situationen helt enkelt. Men ge inte upp där och börja röka 2 paket om dagen igen och tänk att det blir bättre nästa gång. Efter att du tagit den där ciggen försök att sluta igen direkt eller senast dagen efter. Men rök inte som en borstbindare hela den dagen bara för att du tog en cigg i vredesmod. Se det bara som ett litet steg tillbaka men inte som att du måste börja om helt från början.

Akta dig för att festa. Då blir det svårare för nikotin och alkohol förstärker varandras effekter och kroppen får ett positivt minne från rökningen. Testa nikotinplåster eller dyl när du festar. Skulle du röka på fyllan så fortsätt inte när du är nykter. Jag började feströka efter att ha rökt regelbundet i 2 år. Då var jag typ 18. Sedan dess har jag feströkt och kan klara mig i en hel månad utan att bli röksugen. Men så fort jag dricker måste jag ha en cigg. Det är mer än regel än ett undantag.

Ett tips är att vara flera som slutar samtidigt. Man kan slå vad om något. Man vill ju inte vara den svagaste av alla vännerna. Många tuggar stimorol så att de får ont i käkarna och tycker att det funkar som bra substitut till cigg. Hitta ditt sätt. Men kom ihåg att varje gång du tar en cigg så vinner begäret över ditt psyke.

Försök att inse att när du blir arg är det pga nikotinbegäret. Försök att inte se dina motgångar som en anledning till att röka. Man kan bli irriterad på minsta småsak. Ljudet från när någon diskar tex. Gå ut och gå eller något i stället. Försök att få ut din energi och rastlöshet genom att motionera.

Tillslut kommer du se alla rökare som svaga töntar. Jag är en svag tönt när jag festar. Fast en ganska snygg svag tönt...

Kommentarer
Postat av: suss

Jag är en nikotinslav, jag blir bara tokig när jag bara tänker tanken på att sluta röka..



För mig funkar det inte att sluta röka om andra gör det, för att jag är ingen tävlingsmänniska..



Några andra förslag?

2008-12-03 @ 10:02:34
URL: http://rocknroses.blogg.se/
Postat av: Frillo

suss: Allt handlar om att psyket ska vara

starkare än begäret. Alla andra saker man kan göra är bara småsaker jämfört med det. Hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid begäret komma med fullkraft då och då.



Nikotin plåster mm jämnar bara ut topparna litegrann.



Ett tips är att förbereda sig psykiskt på att sluta genom att sätta ett datum. Och fram till det datumet så måste man röka ute på balkongen. Då tar man bort alla bekväma saker med rökningen, särskilt på vintern.



Köp ett annat ciggmärke du kanske inte gillar så bra. Men svagare cigg hjälper inte. Då drar man bara djupare och fler halsbloss. Och dra ner på festandet under tiden. För tillslut blir man "festsugen" för kroppen tror den ska få nikotin då.

2008-12-03 @ 13:13:01
URL: http://frillo.blogg.se/
Postat av: adam

Jag blev bara sugen efter det här inlägget

Bra val att lägga dina ord på. Någon gång kanske man blir starkare. Men tyvär så handlar ju det om viljan

2008-12-12 @ 01:09:35
URL: http://marjavaara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0