But what do i eat?

Ja hopp, nu vad det dags för en gästblogg igen.

Min vän Alexandra "Alex" Thedeby förgyller återigen våra liv med sin underbara blogg.
Ikväll handlar den om maten i Amerika. Här får ni en djupdykning i snabbmatskulturen där hon för tillfället bor och arbetar som au pair. När man läser denna bloggen vill man verkligen åka till Amerika. Iallafall jag, för att resa för mig är til 50% matupplevelser. och till skillnad från Alex så tycker jag att skräpmat är ett gudasänt påfund =)

Hennes blogg adresss är:
http://nyttigiamerika.blogg.se/



Detta inlägg är tillägnat Frillo, en mästerpoiare som jag träffade genom teatern för några år sedan och som skriver grymma blogginlägg. Han har länge efterfrågat ett inlägg om amerikansk mat, så för att göra honom och alla andra nyfikna till lags kommer här en sammanfatting om vad man bör/inte bör äta om man kommer hit.

Att Amerika är förknippat med skräpmat llär väl knappast komma som en nyhet för någon. Säg USA co det första som fladdrar förbi din inre blick är Mc Donalds-enblemet. Hamburgare, pommes frites, pizzaslisar drypande av fett och litervis med Coca Cola är vad man föreställer sig ingå i en amerikans lunchlåda. Då jag inte är speciellt förtjust i, med undantag av pizza, skräpmat kände jag mig inte alltför sugen på att tillbringa ett helt år i snabbmatens meka. Faktum är att jag aldrig har tyckt om hamburgare och äcklas av pommes frites samt tycker att läsk bara smakar socker. Bilden man har av den klassiska amerikanen är en smällfet person iklädd mjukisdress och reklamt-shirt. (Måste tyvärr meddela att den sista delen av beskrivningen faktiskt stämmer, de flesta amerikaner har ingen känsla för mode.) Som tjej med alla viktfobier det innebär var det inte helt utan panik jag tänkte på hur jag skulle se ut efter ett år tillsammans med dessa ohälsosamma människor. Innan jag åkte lät jag alla mina kompisar skriva en hälsning i en bok som jag sedan tog med mig. Den vanligaste frasen var "Ha ett bra  år i USA och gå inte upp för mycket i vikt". Annat vanligt förekommande var "Vi får väl se om vi känner igen dig om ett år" eller "Försök lära amerikanerna lite vettiga matvanor". Min största rädsla inför året var faktiskt att det inte skulle finnas någon mat att tycka om, men det visade sig lyckligvis, eller olyckligtvis kanske man ska säga, att så inte var fallet.



Då folk frågar mig vad jag saknar mest med Sverige, förutom familj och kompisar såklart, säger jag godis, pizza och Oboy-pulver. Inte vad man hade förväntat sig direkt och jag ska snart göra en utvärdering om olika amerikanska livsmedel som förklarar varför, men första ska jag bara ta och reda ut några missuppfattningar om amerika och mat som är vanligt förekommande. För det första så är inte alla amerikaner feta, visst finns de men jag har faktiskt inte sett så många, men jag tror det beror mycket påvilken samhällsklass du tillhör. Där jag bor äts det lite, men tränas desto mer. Här finns inte en tjock människa  att se ens med kikare. Min värdfamilj lever (omedvetet) efter GI metoden, nästan. Det är mycket grönsaker och lite kolhydrater som gäller och de äter inte mer än en gång om dagen, ibland två. Det som är lite svårt att förstå är hur vuxna som lever så nyttigt kan köpa sådan skit till sina barn. Min värdmamma köper hem Mac&Cheese, tacorolls och chicken nuggets, vilket jag dock ine ger barnen om jag kan undvika. Sedan jag kom hit har de minsann fått äta blomkålssoppa och kyckling med wookade grönsaker. Jag vägrar också låta dem ha annat snack än frukt, för det mesta. Att äta kakor eller salta kringlor mellan måltiderna tycker jag är lika onödigt som att ha efterätt varje dag, vilket de också är vana vid. Problemet för min del är att det alltid finns en massa godsaker i skafferiet som man aldrig ahde hemma, och det är så lätt att gå och småäta då man är hungrig. Inte bra!

Något som jag verkligen lärt mig uppskatta och definitivt kommer att ta med mig hem är alla apertisers de har här. Fredag/lördagkvällar då man har middag med vännerna, vilket man har varje helg, ställs det alltid fram crackers eller tacochips med ett antal olika dipper och ostar som man kan gå och knapra på medan man vänar på att maten ska bli klar. Väldigt trevligt, men om man inte behärskar sig kan man äta sig mätt på dessa gottiheter innan maten är klar, för det brukar ta en tid. Mina favoriter är getostdipp med vitlök och basilika samt en varm dipp med philladelphiaost, chilibönor och smält ost. Det finns en hel uppsjö av goda crackes (kex) söta som salta som man lätt kan bli beroende av. Chips finns ocksjå i sammriga smaker, inte vanliga potatischips som vi har hemma, utan med tacochips eller doritos. Upptäckte doritos på en fest där jag proppade i mig en hel påse själv mitt i natten då jag blev sugen. 



Efter att ha avhandlat förrätterna känns det naturligt att gå in på själva maten. Här finns fler snabbmatskedjor än man kan räknna till, eller kan testa på ett år. Inte för att jag har gått in för det så där himla mycket. Burger King eller KFC är inget jag längtar efter. Har varit ute och ätit en hel del, men mestadels kinesiskt, italienskt eller sushi (som jag har lärt mig tycka om sedan jag kom hit). Igår var vi på Buffalo Chickenwings och det var faktiskt riktigt gott. Om det är något de är bra på här så är det att grilla. Amerikasnsk barbeq är det bästa! Köttskivor som är 5cm tjocka och grillsåser i mängder, plus en bra kock såklart, gör detta möjligt. Pizza är inget att ha här. Längtar efter kebabpizza så jag kan dö! De flesta pizzor har tjock botten, men det finns ibland med tunn. Vanligaste sorten är med enbart tomatsås och ost. Vidrigt! Annars är pizza med peperoni (salami) vanligt. Har lyckats hitta några ställen där man kan få lite mer på pizzorna bl.a. åt jag pizza med broccoli, fetaost och oliver förra veckan..



Efter att ha klarat av maten är det väl dags att gå över på det största avsnittet - Sötsaker. Vad ni än tror om amerikanskt godis kan jag säga att det är äckligt! Godis är definitift inget de vet något om i det här landet. Plockgodis går inte att få tag på. Det som finns är hårda karameller som smakar tvål eller sega godisar med enbart färgämne och gelatin. Visst finns det choklad, men den är en stor besvikelse. Hersheys smakar knappt någonting alls och som annat alternativ finns endast Reesys med jordnötssmör i. Annars kan man alltid testa på söta popcorn eller något annat läskande. Om du vill ha något du känner igen kan du köpa en snickers eller kikkat som smakar som hemma. Det mest typiska amerikanska godiset är såklart m&m:s i alla färger och varianter, inte heller någon personlig favorit. Som tur är finns IKEA där man kan köpa marabou, ahlgrens bilar och kexchoklad. Plockgodis står alltid högst upp på önskelistan till föräldrarna där hemma. Nej som sagt, godiset är inget att ha, men glassen däremot - WOW! Alla känner väl till, och har annars missat något stort, Ben&Jerry´s glass. Är något av det bästa som finns! De finns i ALLA smaker med precis vad man vill ha i: brownies, cookiedough, nötter, kolasås etc. Om man vill gå ut och äta glass finns det ett fantastiskt ställe som heter Coldstone där de mixar vilka sorter som helst med valfria tillbehör såsom godis, frukt, kakor eller såser. Starkt beroendeframkallande! Även andra kedjor kan konkurera, berättade i ett tidigare inlägg om Kitchen Zink som jag åt med några polare. En gigantsk skål fylld till bredden med glass, frukt och grädde. Vi var fyra personer som delade och alla åt tills de höll på att spy och då återstod halva skålen.



Nu har jag, i ämnet sötsaker, kommit fram till avsnittet om kakor andra bakverk. Det finns många goda kakor, främst cookies med chocolatechip, vilket man t.om. kan köpa som deg och klicka upp på en plåt, skjutsa in i ugnen och njuta av varma tillsammans med vaniljglass. Känner ni hur det va´ttnas i munnen? Andra vanligt förekommande bakverk är cupcakes (muffins med glasyr) och såklart munkar. Amerika och munkar är ett kapitel för sig. "America run om Dunkins" är sloganen för den berömda kedjan Dunkin Donuts, och den stämmer säkert ganska bra. Inte heller munkar är något jag är överdrivet förtjust i, men det kan vara gott ibland. Upptäckte baberian créme för ett tag sedan, vilket faktiskt var riktigt gott. Kakor i alla ära, men tårtorna är inget att ha. Den klassiska tårtan består enbart av torr (inte alls som vår goda) sockerkaka täckt av frosting (blandning mellan smörkräm och grädde, som inte smakar speciellt mycket). Ibland kan de lyxa till det lite och ha hållonkräm eller något annat som fyllning, men inte vanligtvis. 



Efter allt mat och alla sötsaker känns det dags för lite drycker. Läsk finns såklart överallt, men inte heller detta är något som dricks i min familj. Klassikern är Diet coke, vad annars i detta dubbelmoralens land. Smaksatt vatten eller lemonade är också populärt. Mjölk dricks en hel del, iallafall hos familjerna härikring, och finns i allt från soyjamjölk med vaniljsmak till fatfree organic milk. Måste bara sticka in  med en kommentar om den fettfria mjölken: mjölk är bokstavligt talat fett i vatten, så vad är det i fatfree milk?! Själv dricker jag mycket te, mestadels grönt kofeinfritt som min värdmamma envisas med att köpa. Kaffe, som jag drack nästan dagligen hemma, dricker inte min familj, men som tur är finns Starbucks coffe, en av de definitift bästa kedjorna i hela landet. Är ett riktigt ungdomsställe och har verkligen ALLT i kaffeväg. Där är kaffet faktiskt starkt som omväxling till det annars svaga och blaskiga kaffet man får här. 



Som avslutning på detta löjligt långa inlägg tänkte jag nämna något om amerikansk frukost som är ett kapitel för sig. Om man kommer från Sverige och är van vid grovft bröd, kokt ägg och filmjölk med musli till frukost är omställning att vänta. Tjocka pannkakor dränkta i lönnsirap, scrambeld eggs eller sockerflingor är vad som serveras i många amerikanska hem. Vanliga "pålägg" är peanuttbutter and jelly samt creamchees and honey. Inte heller här är min familj speciellt klassisk. Själv äter jag havregrynsgröt med banan till frukost alternativt te med ost- och gurkmacka. Barnen kan ibland äta honeynutcherios och på helgerna pannkakor, men det finn definitift de som äter värre.  Om man ska äte utefrukost är bagels supersmarrigt och finns ägen de i alla varianter. 



Där fick ni en regäl beskriving om vad som finns att äta här i landet. Skulle kunna skriva otaliga sidor i detta ämne, men jag tror att ni har info så att ni kan klar er ett tag framöver. Så vad tycker jag själv om den amerikanska maten? Definitift bättre än vad jag trodde, men detta beror nog främst på att jag har haft turen att hamna i en familj som är grymma på att laga mat! Wow vilka måltider jag har fått här - nyttiga, avancerade och lika goda som på restaurang. Min värdpppa är en mästare på italiensk mat. Då jag kom till au pairskolan, där jag tillbringade mina första dagar i landet, besannades mina värsta farhågor då vi fick friterat varenda dag och flingor lika godisar till frukost, men där jag bor nu kan jag nuta riktigt av maten. Jag tränar mycket och försöker vara "nyttig i amerika" men har ändå skaffat mig några dåliga vanor vad det gäller sötsaker i veckorna, och något kilo har jag llagt på mig ( men jag säger inte att det inte kan vara muskler! Häromdagen upptäckte jag något mistänkt likt översta delen av ett sexpack). Så vissa saker kommer jag att sakna då jag kommer hem, men det finns inget som slår lösgodis!



Japp det var allt från Alex denna gången. Önskar att mina bloggar vore lika lösvärda men vad slår en blogg om amerikansk skräpmat?
Ni som vill läsa mer bloggar från henne kan gå in på http://nyttigiamerika.blogg.se/

Tack Alex, du är en underbar människa som tar dig tid att förgylla våran lördagskväll! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0