Eldartist

Som de flesta av er vet är jag en eldartist. Det innebär att jag eldar på bröllop firmafester mm.
Många vänner har aldrig sett en eldshow. Oftast är men flera stycken och har en koreografi man går efter. Ibland spelar folk djembe trummor i bakgrunden.  Jag har länge funderat på att göra en video när jag eldar men jag är ju som sagt sjuk nu Nästa sommar ska jag filma när jag eldar och lägga upp på nätet. 

Jag slukar, blåser och fakirar med eld. Ibland har jag en stav som brinner eller eldrep men det jag gör mest är att jag snurrar någon som heter poi. Det är ca 60cm långa kedjor med brinnande kevlar längst ut.  Jag har flätade Isis poi och de brinner livsfarligt mycket. =)

Här nedan ser ni en video på min vän Thomas när han svingar sina poi. Han är mycket skillad och en av det bästa eldartisterna i sverige. Han och jag invigde dreamhack tillsammans med några andra vänner för något år sedan. Han liksom jag har rest runt mycket i Thailand och eldat på barer, Drop in bar på Koh pha-ngan bla som är känd för det beryktade Fullmoon party.

Det är nog det roligaste jag gjort när jag eldade där varje kväll. Jag har även jobbat som inkastare till en gogo bar på koh samui. Där mitt jobb var att med neon poi försöka få västerländska tjejer att komma till barer för att i sin tur locka killarna. Thomas lyckades få pengar för sina eldshower. Jag fick "bara" gratis mat, gratis öl och gratis boende. Jag insåg att jag skulle antagligen kunna leva på att elda i thailand istort sett. Koh lanta var kul som fan. Jag eldade där på en strand utanför en bar. Då kan barägaren ut med ett på eldpoi och eldade med mig. Sen körde jag en show i timmen där. Phi phi islands är nog det stället där jag eldarna var bäst. En asiatisk brud jag eldade med var så jävla bra att jag tyckte det kändes pinsamt att elda med henne. Railey beach var det riktigt kul också. Dit kom eldare från hela världen ena kvällen för en mega fet eldshow som jag hade fått reklam om tidigare. Det flesta har svårt att få jobb som eldare i Thailand. Det är bara de riktigt skillade som typ thomas som får jobb där. Det handlar om vissa regler som finns om de vill ge västerlännigar jobb. Men jag ser thailänsk ut när jag är riktigt solbränd vilket man blir där nere. Iallafall tyckte alla thailändarna att jag såg thailänsk ut. Tror det var därför jag hade lätt att få jobb.

Den annan sak jag som var ganska rolig var att thailändarna har ju andra priser än turisterna. Så om köpte mat och låtsades vara lite full och tjurig och inte ville prata så kunde ju de i mopedköken inte veta att jag itne var thailänsk. och då betalade jag endast ca 20% av priset andra turister fick betala på en del ställen.

Nu ska jag inte snöa in på thailand som vanligt. Men thailand är eldshow för mig. Om man bort ser från när jag spelade teater så är det ju faktiskt thailand som är platsen jag eldat mest på.

Här kommer iallafall videon av min vän Thomas som svingar sina poi. Är det någon som vill lära sig att poia så hör av er. Jag lär er gärna. Men jag eldar inte så mycket just nu. Jag kommer nog gå över till att spela djembe på eldningarna i framtiden.




Kommentarer
Postat av: Alex

Grymt som fan. Älskar folk som tar det lugnt! Det ser så enkelt och ballt ut, det blir aldrig bra då det är hysteriskt.



Saknar eld och teater! Du måste lära mig nya trick då jag kommer hem! Kommer du ihåg när vi var på Visingsö oche eldade på gästabudet (och sedan badade näck)? :P Great times!



//Alex

2008-12-07 @ 06:33:52
URL: http://nyttigiamerika.blogg.se/
Postat av: Frillo

Det var kul. De hade ju ett annat gycklargäng egentligen. Men de blev så impade av oss att vi skulle få bli deras ordinarie gycklare. Men vi (Jag och henke) glömde höra av oss. Det var lite oseriöst kanske.



Men den natten glömmer man inte i första taget :P

2008-12-07 @ 13:55:34
URL: http://frillo.blogg.se/
Postat av: Frillo

Klart jag ska lära dig nya trick. Ska börja med något som heter levistick också. Ska visa dig det när du kommer hem.

2008-12-07 @ 14:25:42
URL: http://frillo.blogg.se/
Postat av: Alex

Låter bra! men du... jag har ju inte fått din adress än. Om du ska ha något paket till jul måste jag få den snarast så stt det hinner komma fram. Har redan paketet redo ;)

2008-12-09 @ 05:59:26
URL: http://nyttigiamerika.blogg.se/
Postat av: Petra

oh jag vill elda igen. vi får allt ta igen de i sommar tycker jag.

Har nästa glömt bort hur man poiar. kan bara dom där simpla moves nu.

2008-12-12 @ 08:20:45
URL: http://ologiskt.bloggspace.se/
Postat av: Henrik



Fy helvete vad han har blivit bra. Jag tror inte jag har sett någon varken på riktigt eller på film som är så bra som thomas..



fast jag ser att han har tagit en av mina moves där ;)

2008-12-21 @ 18:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0