Insomnia

Mina starka insomningstabletter är ganska verkningslösa pga den upppiggande effekten som kortisonet har.
Fast jag tar  medicinen kl 08:00 varje morgon så kan jag inte sova på kvällen trots insomningstabletterna. En gång tog insomningstabletten och började chatta på internet innan jag la mig och glömde av att lägga mig. Satt i 2 timmar och chattade utan att bli trött. Natten till måndag sov jag 4.5 timmar. Jag är helt yr på dagarna och det är säkert pga sömnbristen jag inte kan tänke eller plugga så bra.

Natten till tisdagen tog jag inget insomningspiller för man får bara äta dem 5 ggr/veckan annars blir man beroende. Jag vaknade efter en timma som jag brukar göra även när jag tagit tabletter. Inser att de inte har någon verkan alls. Jag behöver riktiga sömntabletter i såfall. På tisdagen skulle jag ju även trappa ner på min medicin vilket brukar innebära att jag sover lite bättre i några dagar. Sen kommer sömnproblemen smygande igen. Så jag tänkte till lite så gott det gick och beslutade att gå upp och ta min medicin och tvinga mig vara vaken hela tisdagen efter bara 1 timmas sömn fast jag sovit riktigt dåligt natten innan.

Det gick ganska bra. Jag hade tänkt att gå och lägga mig kl 22:00 men de sista timmar igår var riktigt jobbiga. Skulle nästan kunna betala stora summor för att få sova. Åt kvälls mat, kollade på senaste  avsnittet på Heroes, gick ut med dino och borstade tänderna. Klockan var det 21:30 och jag orkade inte vara uppe en sekund till. Bytte till nya lakan tog min insomingstablett och sov i hela 14 timmar.

Känner mig fortfarande trött, fast det känns bra psykiskt att ha sovit. Ska hålla mig vaken hela dagen idag också och försöka sova kl 22:00. Funkar inte det tar jag en insomningstablett 00:00.

Det låter som ett ilandsproblem men det är det inte. Att sova är viktigt, annars funkar inget i vardagen. Fast mina sömnproblem beror ju på min medicin. När jag slutar med den kommer jag kunna sova igen. Det ska bli skönt.
Nu har jag trappat ner till 15mg/dag som förut var 40mg/dag. Denna dosen är min nya underhålls dos. Håll tummarna för att jag itne blir sjuk nu av denna dosen för den är 10mg lägre än jag ska ha egentligen. Men jag fick för mycket bieffekter så jag var tvungen att gå ner 2 snäpp i doseringen. Till helgen kommer jag må dåligt som vanligt när jag trappat ner medicinen men till julafton borde jag må bra igen.

Nä nu ska jag sluta skriva på denna tråkiga sjukbloggen.

All makt åt tengil

Kommentarer
Postat av: Limo

Tengil!!! Nej, anledningen bakom kommentaren var att jag tänkte fråga varför du får kortison. Jag har hört (eldsjäl djungeltelegrafen) att du har kemisk lunginflammation, men det kanske inte är för det?

2008-12-17 @ 14:12:42
URL: http://limjau.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0