Om att blogga och avundsjuka

Många stör sig på personer som bloggar har jag märkt. Det är visst inne att antigen blogga eller gnälla på dem som gör det. Ju kändare bloggen är desto mer dum i huvudet är personen som ligger bakom. Fråga är hur en person som lyckas dra in hela sitt uppehälle på en blogg kan vara dum? Snarare smart. Iallafall när det gäller att dra in pengar. Och det är nog där skon klämmer. Människor som drar in mer pengar än smittet är stekare och stekare är dumma i huvudet enligt många.

Hur tänker man då? Detta inlägget handlar inte om Blondinbella eller 1000 apor eller dyl. Blondinbella och Schulman är kändisar som uttrycker åsikter och då får man leva med att andra uttrycker sina känslor om dem. Samtidigt tjänar de ju pengar på att folk går in på deras bloggar genom reklam skulle jag tro. Så allt uppmärksamhet är bra uppmärksamhet för dem. Denna bloggen handlar om helt vanliga privatpersoner som har en blogg som går bra, de har ett jobb de skriver om i sin blogg som väldigt många inte skulle våga drömma om att ha, Särskilt när det är ett jobb som är ovanligt att lyckas med i unga år. Låt säga att personen ser bra ut och har många tjejer också. Då uppfyller den personen alla kraven för att klassas som en idiot. Men hur tänker man då? Fråga är om de tänker alls.

Nu är det så att i sverige finns jantelagen, man ska inte tro att man är något. Men jantelagen är gammalt. Endast konservativa männskor lever efter jantelagen. Jantelagen 2.0 som jag tjatat om i min blogg är på väg in istället. Den gamla håller på att uppgraderas och lyder. "Ingen är bättre än dig." Avundsjuka mina vänner är en sjukdom. Det hörs på namnet. Det är en folksjukdom som förpestar livet för alla. Ingen ska få vara riktigt glad. Ingen ska lyckas. Alla ska bara gå i samma stela mall och hålla alla framsteg för sig själva. Man ska åka till ett jobb man hatar och nöja sig med att man slutar tidigt på fredagar. Mer ska man inte vara glad för, för då är man bara bortskämt och idiot.

På den korta lunchrasten man har på jobbet kan man surfa på internet. Internet är stort. Jävligt stort. Det finns inte en chans i helvetet att man skulle kunna läsa allt roligt och intressant som skrivs och händer på internet ens om man hade 24timmar/dygn på sig att surfa. Men vad gör alla konservativa jävla äckel när de surfar på nätet på sin korta lunchrast? Jo det går in på bloggar skrivna av privatpersoner de hatar och läser allt varje dag och sedan sitter de och pratar om på fikarasterna hur jävla puckad personen verkar vara som har verkar ha allt de aldrig kommer få. Men vem är mest dum. Den som lägger ner tid på att läsa något den inte gillar varje dag istället för att läsa om andra roliga saker när man väl sitter online. Och när man är en avundsjuk konservativ personen som mår dåligt av att andra mår bra och bloggar så varför sitta och prata om det på fikarasterna? Varför inte ignorera bloggen och leva glad och prata om saker man tycker om på fikarasten? Nej nej, de gillar ju att gnälla och klaga. Det är det som gör dem glada.

Jag gillar att diskutera och argumentera. Men jag diskuterar aldrig med konservativa människor. Det ger mig inget. För dem var allt bättre förr och allt är svart eller vitt. Antigen är en blogg bra eller anus. Hade man lyssnat på dessa människor hade vi bara haft en kanal på tv'n, kabeltv är ju kasst eftersom det innehåller reklam. elektricitet, järnvägar, rock n roll och högertrafik är andra saker vi hade fått vara utan om man lyssnat på dem. Robert De Niro är den enda skådisen som är bra och Robert Gustavsson den enda som är rolig, man kan inte ens dra på smilbanden det minsta om någon annan komisker skulle försöka vara rolig. Man hade bara haft standard mjölk. En sorters kakor, en sort av allt i affären. Varför skaffa flera sorter av något när det som finns alla redan duger? Varför handla i det stora elaka köpcentret som har öppnat med en jätte rikägare som bara sitter och räknat pengar när man kan handla i lanthandeln.

Om jag skriver in min blogg att jag inte har några pengar och att jag måste sälja bilen för att ha råd till mat så är det helt ok. Men att skriva att jag fått låna min pappas kreditkort och hämta ut en splitterny BMW cab så skulle jag helt plötsligt vara roten till allt ont. Det är skumt. Undrar vad dessa människor baserar detta tanke sätt på. Ingen skulle säga emot någon som påstod att man kunde se på mig i bilaffären att jag var en stor idiot. Jag vet inte hur de fungerar men jag skulle ju uppfostra mina framtida barn på samma sätt oavsett om jag var rik eller fattig. Jag tror personligen det handlar om att dessa människor intalar sig själva att alla som är något är dumma i huvudet för att själva orka med att vara en nobody.

Dessa avundsjuka äckel tycker att vi som skriver bloggar gör bort oss. Faktum är att anledningen till att de som klagar på bloggarna på offentliga sidor skulle vara bort gjorda om de bara hade vågat stå för vilka de är. Men de gömmer sig bakom något barnsligt nickname och är jätte kaxiga och tuffa för de vet att de kan inte förlora något för ingen vet vem de är. Ganska vuxet, ganska moget, ganska modigt? Nja sådär. Vi som bloggar däremot vet vad vi gör. Vi har valt att visa oss men namn och bild och skriva lite om oss själva. Vi får bra respons på det vi skriver på bloggen, på msn, på mail, på sms, på telefon och på krogen. Det är det som får oss att fortsätta skriva. För att folk vill läsa. Men negodilerna tror ju att de flesta av besökarna läser för att de tycker det är sjukt. Visst finns det de som gör det. Men om en person läser en blogg utan att kommentera och argumentera emot den, varför gör den personen det om den hatar den? Kan någon blir mer sjuk än så? Det tycker bloggare är mediehoror men det är de ju själva också när de nästan driver de offentliga sidorna och spyr galla över alla som skriver om sig själva. Det är bara det att de har inget liv så de lever andras liv istället. De har gjort sig en image på den offentliga sidan som har sin skara fans som ser upp till dem och försvara dem. Dessa svaga fans försöker visa att de också är coola och bli någon i dessa forum genom att också lägga någon kaxig kommentar till bloggare för att visa vilken sida de står på. Folk förväntar sig att de ska skriva ett inlägg då och då och de talar som att deras ord är ren sanning och den enda sanningen. De är wannabe profeter utan förmåga att rikta sina kritiska ögon mot sig själva. Det de skulle se var detta.

Bloggar skriver om sig själva. Negodilerna skriver om andra. bloggarna säger vilka de är och försöker förmedla en bild kanske lite förskönad men ändå en bild av sig själva. Negodilerna gömmer sig bakom nick och har en kaxig image som jag personligen inte tror skulle funka i verkligheten. Både lägren har som sagt fans och folk som stöttar dem. Men skillnaden är att bloggaren försöker skapa och vara kreativ och komma med nya saker. Negodilerna gör ingen annat än att ge okonstruktiv kritik och gnälla då det andra gör.

Grejen med bloggar är att de ska vara privata. En blogg skulle nog vara tråkigt annars om man inte kände att det fanns en vanligt person där någonstans. Jag skulle tycka att min blogg var lyckad om läsarna som aldrig träffat mig skulle känna det som att de kände mig. Sen finns det ju de som tycker man är töntig om man skriver om sig själv. Undrar hur de tänker? Fatta vad tråkigt det vore att läsa en blogg om någon som bara skriver om jobb, mode eller politik och som är PK hela tiden. Lika bra att köpa DN i så fall. Hela grejen med bloggar är ju att det är typ en öppen dagbok. Jag är inte det minsta nyfiken som person, men jag gillar att läsa andras bloggar. För det är roligt att veta att andra har samma vardagsproblem men andra sätt att tackla dem.

Många skriver ju om sina drömmar och framsteg i sina bloggar. Det är nog mest det som många stör sig på. Detta är ju Sverige, jantelagens mecka.


Tro för helvete inte att du är något...

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Alltså jag älskar det du skriver! hahaha "tro inte att du är ngt" så typiskt eller typ "medelmåttigt är bäst"



HAHAHAH =)

2008-12-21 @ 19:44:16
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: suss

FRILLO IS BACK och jag klappar händerna och är så stolt över dig min vän, du är ett geni. Bravo=)

2008-12-21 @ 20:10:23
URL: http://rocknroses.blogg.se/
Postat av: Kerstin

förstår det, dina bloggar är skit bra alltså! Jag älskar att läsa dem! Keep it up! =)

2008-12-21 @ 20:12:10
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: Johannes Schander

sv: tack :) Ska läsa dina inlägg.

2008-12-21 @ 20:17:24
URL: http://schander.wordpress.com/
Postat av: adam

Din beskivning om pyromanen var underbar. Helt klart.



Håller med dig om jantelagen, tror ja sagt det förut med.

men det är helt sjukt de där när man tänker efter

2008-12-22 @ 09:39:45
URL: http://marjavaara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0