Lyssna inte på andra

Särskilt inte på läkare som ger dig kampsportsförbud.
En av de viktigaste sakerna med att jag flyttade till Stockholm var att jag skulle börja träna Sport Ju Jutsu i Nacka Dojon.
Men blev ju sjuk. Fan vad synd. Det var det tråkigaste med att bli sjuk.

Men nu har jag trappat ner till underhållsdosen. (25mg prednisolon). Nu är inte dosen farligt hög för kroppen längre. Visst den är ju inte nyttig men förut var det inte bra alls. Bieffekterna börjar försvinna mer och mer. Jag är lite sjuk just nu men det blir jag varje gång jag trappat ner på medicinen. Om några dagar mår jag antagligen helt bra igen. Jag känner mig inte manisk längre heller. Det är skönt som fan. Är kanske det fortfarande men märker varje fall inget själv längre.

Nu slutar kanske mina bloggar bli patetiska och knarkade. Ska försöka hålla en bättre nivå på det jag skriver så det inte bara handlar om mig och hur jävla sjuk jag är/varit.

1 Januari ska jag byta blogg helt. Då ska det bara bli seriösa samhällskritiska bloggar. Idolbloggar och gästbloggar. Men visst kommer jag skriva om mitt liv men det kommer inte bli något sjuk tycka synd om mig blogg. Lägger upp den nya bloggadressen när jag skapat den. Det blir nog på bloggspot eller möjligtvis wordpress.

Men men. kampsportsförbud skulle denna bloggen handla om. Jag har kampsports förbud till jag är nere på 5-10mg predisolon. Det kan dröja 2 år om jag har otur. Vi kommer kanske sänka dosen till 20 mg i slutet på november, men detn kommer fortfarande vara dubbelt så hög än vad som är tillåtet enligt min läkare.

Anledningen är att jag får blåmärken för lätt, man får även benskörhet har jag för mig. Och kroppen läker sämre med denna medicinen. Någon beskrev min sjukdom som en blandning mellan cancer och tuberkulos. Vet inte hur bra den beskrivningen är. Det är mitt immunförsvar som fått fnatt och attackerar friska celler. Detta skapar inflammationer i organen. Medicinen jag får drar ner mitt immunförsvar så att den inte ska attackera kroppen. vilket gör jag svag mot sjukdomar mm.

Men nu har jag bestämt mig för att börja träna iallafall. Satt nere hos min granne häromdagen och hjälpte honom med hans dator. Min granne är cool. Lite äldre än mig och kommer ifrån Ghana. Det luktar afrika i hans lägenhet. Ihela trappuppgången faktiskt när han haft dörren öppen. Han berättade att han har svart bälte i taekwondo och att han tränat hos Chago (Östermalms Hapkido och taekwondo klubb) i 10 år. Det är WTF TKD som de kör där. Då har man massa skydd bla en tjockväst på överkroppen. Jag tror att det är en bra grej för mig.

Chagos klubb var ganska ökänd förr har jag hör ryktes vägar. Chago beskrevs som en hård tränare som tränade upp fighters från förorterna. I slutet på 80 talet var det Chago eller Yong som man skulle träna hos. Det var de bästa klubbarna helt enkelt. De verkar vara det än i dag faktiskt.

Sånu sadlar jag om från Sport Ju Jutsu till Taekwondo och Hapkido. Jag börjar efter nyår. Ska meddela läkaren om mitt beslut i slutet av november. Hon kommer att få sista ordet men hon måste ha konkreta argument om att det är riktigt skadligt innan jag ger upp träningsplanerna.

Min granne som är landslagstränad i taekwondo berättade även om några kändisar som han tränade med för på den klubben när de var unga. Lägger upp en bild på dem

Känner ni igen dessa herrar?





Jag är ju absolut nybörjare i taekwondo så om det finns någon som vill haka på att träna med mig efter nyår så hör av er.


En bild på Chago måste jag lägga upp också



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0