Donera mera

I natt satt jag uppe och chattade om allt mellan himmel och jord med min barndomsvän. Hon liksom jag ska donera sina organ när den dagen kommer. Det är ett ganska självklart val tycker jag. Så självklart att det var det första jag anmälde mig till när jag var 18. Då slipper ju någon som inte behöver dö att dö för det första. Sedan slipper de anhöriga ta det beslutet i en jobbig situation. Det är många som dör i väntan på organ och jag har för mig att det är ca en var tredje dag som donerar. En donator kan hjälpa 7-8 st andra.

Anmäl er idag
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Bli blodgivare också. Det var jag. Fick just meddelande att jag inte får vara blodgivare längre pga min sjukdom. Kanske får blir det igen när jag blivit frisk. Det är smidigt att lämna blod. Det går fort och man får goda mackor och juice. Killar lämnar 4ggr/år och tjejer 3ggr/år. Det råder blodbrist i hela landet. De kommer smsa dig om de vill att du kommer ner och lämnar blod ganska omgående. Att anmäla er som blodgivare är även ett bra sätt att göra ett HIV/hepatit test. Det går fort, man behöver inte boka tid eller svara på massa jobbiga frågor. Det är ingen som ifråga sätter dig varför du ska testa dig om du blir blodgivare helt enkelt. Stället jag arbetade på förr ville att vi skulle lämna blod. Vi drogtestades mm och ville vi lämna blod behövde vi inte ens stämpla ut. Det var bara att ta firmabilen och åka upp till sjukhuset. Man parkerar gratis som blodgivare också. Och på vissa ställen får man lite pengar för det. Men det är inte därför man lämnar blod.

Det finns något som heter blodbuss också. De har en tidtabell och kör runt till olika stadsdelar och företag så kan man lämna blod där istället för att åka in till blodcentralen på sjukhuset. Fast det är ganska soft stämning på blodcentralen. Åk det på morgonen innan du ätit för du får ju mackor mm där. Sen sätter man sig och läser tidningen tills man får gå in och lämna blod. Det är typ så lång vänte tid som det tar för dig att äta klart. Har du inte ätit klart så frågar de dig om någon annan kan gå före och då säger man ja. =)
Det är coolt att vara blodgivare

www.geblod.nu

Kommentarer
Postat av: fanny

vad kul att du bloggar om sånt här och påminner folk om hur viktigt det faktiskt är. jag har tänkt på det här många gånger men det har liksom inte blivit av. jag har gått in och anmält mig nu hoppas det är fler som gör det.

2008-10-14 @ 12:31:13
Postat av: suss

Bra att du nämnde det igår så att jag fick tummen ur och anmälde mig till att donera mina organ=)

Du så så bra, så bra, som tar upp sånt här.

2008-10-14 @ 17:54:07
URL: http://rocknroses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0