Favoritställen i Stockholm

Som ni läst i tidigare bloggar så har jag klagat hejdlöst på Stockholmare. Ganska överdrivet faktiskt. Jag trivs här på något sätt iallafall. Vad är det jag gillar med Stockholm då undrar ni kanske då. Vad sysslar jag med på dagarna? Jainte så mycket faktiskt om jag ska vara ärlig. Pluggar mm. Jag är inte inne i city så ofta. Jag har inte ens tbane kort så sällan händer det. Jag tar alltid sms biljett och den räkningen brukar sluta på ca 500 i månaden så då kan ni räkna ut hur ofta jag är i stan när det kostar 30:-/biljett och att det går åt minst 2 smsbiljetter varje gång man har ett ärende i stan.

Det första som dyker upp i mitt huvud vad jag gillar med Stockholm är ju maten. Kommer man från en liten bondhåla (läs Jönköping) som mig så är Stockholm en oas med restauranger. Alla är långt i från bra ska gudarna veta, men de som är bra är jävligt mycket bättre än Jönköping. Fast Jönköping spöar ju skiten ur Stockholm med sin kebabsås. Jönköping är grymma på kebabpizzor bl a. Även det lilla samhället Habo jag mot min vilja bodde i i några år är faktiskt riktigt bra på kebabpizzor.

Det går hitta kebab i Stockholm kanske tom med "riktig" kebabsås om man läser lite på internet. Det viktigaste att veta där att att det finns 2 typer av kött. Dönerkebab som är vanligast i Stockholm och är långa remsor med oxkött. Och gyros som är det vi är vana vid i Jkpg och är småbitar av flästkött. En gyros vid medborgarplatsen med tzatsiki är ett bra substitut till riktig kebab när man är på väg hem på fyllan. Det är en viktigt grej för oss JKPG bor att köpa mat på väg hem. Evergreen, Cicki Mámá och Max är ställen som alltid är fullsatta när jkpgborna vinglar hem om nätterna.

"Alla ni som använder vibratorknappen i msn, sluta med det genast. det är störande och det är bara efterhängsna personer som använder den"

Jag har testat massor med bra restauranger och även dåliga i Stockholm. Orkar inte nämna de dåliga och nämner bara mina absoluta favoriter som jag regelbundet återvänder till. Mat är ett av mina största intressen så kommentera gärna det jag skriver och kom med massor med tips på nya ställen ni vill att jag ska testa. Jag lovar att testa alla förslag jag får in.

Indiskt
Indian garden heleneborgsgatan har jag sagt innan men det är helt fel. Det är New indian garden på västgötagatan jag menar. Det är samma ägare som den på Heleneborgsgatan och är säkert lika bra, men den har jag inte testat. För att ni inte som mig ska röra ihop dem så ligger västgötagatan vid medborgarplatsen och Heleneborgsgatan vid Hornstull. New Indian garden har helt ok lokal snygga menyer. Trevlig personal och supergod mat. Även de som är vegetarianer har stort utbud här liksom på de andra ställerna jag kommer rekommendera i Stockholm. Vill ni lägga till eller ta bort något från en speciell maträtt så är det absolut inga problem. Var beredda på att få stå i kö en stund för denna restaurangen är POPULÄR, Åk dit så förstår ni varför. Jag har ätit på massor av indier världen runt och New indian garden är troligtvis min absoluta favorit. Spöar skiten ur Om ganesh i hamnen på Haad rin, Koh Pha-Ngan. Men de spöar nog inte min favvo indier vid Place the Clichy i Paris men den har jag inte namnet på iallafall. New indian garden är stället killen tar sin tjej till när han tycker att hon är värd det där lilla extra. På indiskt restaurang beställer jag oftast lamm curry, raita, och naan, ibland med vitlök. Testa indiskt öl till maten typ king fisher. Man får passa på när man är på ställen som säljer det. Annars anser jag att vatten är den bästa måltidsdrycken. Öl är gott efter maten enligt mig.

Thailänskt
Koh Pha-ngan på Skånegatan tbana medborgarplatsen är en klar favorit. Alltid fullsatt så att man får vänta på ett bord med det är det helt klart värt. Ni som varit på Koh Pha-ngan i Thailand måste verkligen hit. Trångt, mörkt, och mycket mys. Det ör lite fullmoon känsla i musiken i bakgrunden och massor med text skrivet med neonfärg som lyser upp i restaurangen. Precis som på Haad rin.  Det känns som att sitta i djungeln och äta och varannan timma så släcker de när för då blir det åsk oväder och regnskurar. Personalen är mega trevlig, maten är supergod, T o m salladen man får innan maten är helt underbart god. Men lite hetta i. Men vegetarianer måste vara vaksamma på att det är fisksås i salladen och de måste säga till om de vill ha vanligsallad utan fisksås. På thairestauranger köper jag oftast någon rätt med. Kyckling, lime, vitlök, chili och thaibasilika. till maten dricker man thailänskt öl. Inte Singha. Det dricker man bara i thailand i början, sen börjar man dricka chang istället som är deras elefant öl. Den är väldigt lik singhan i smaken fast lite lite mörkare. och den är lite billigare än singha i thailand. Koh pha-ngan ger lite partystämning så det är ett perfekt ställe att äta på innan man går ut och festar. De säljer även "buckets" fast de är ganska dyra, runt 500 om jag inte minns fel. Men så blir man ju helt wasted av dem också =) Hur många gånger har man itne ätit på restaurang och blivit så mätt att man inte orkat röra sig? Man har önskat att de hade en säng att rulla fram som man kunde lägga sig i. Det har de på Koh pha-ngan. De typiska thaimadrasserna med inbyggde kudde finns i chillen dit man kan dra sig tillbaka och smälta maten lite innan man ger sig ut och raggar på götgatan som bara ligger ett stenkast bort. Koh phangan på Skånegatan ger en annorlunda upplevelse och alla borde testa den. Det är roligt att ha varit där. De är lätt med och krigar om förstaplatsen på bästa restaurang i stockholm med New indian garden. är ni 4 pers eller fler som ska äta på en helg så boka bord minst 1 månad i förväg. Detta stället är populärt som fan.

Ni som du inte hinner boka bord och vill äta på en thai där man lätt får plats och har mega god mat som är lite billigare än Koh phangan ska välja Nhu's på hornsgatan vid hornstull. Jätte god mat och trevlig personal. Det är min vanligaste lunchrestaurang i stockholm, De asiatiska restaurangerna ligger tätt i hornstull som är lite av stockholms chinatown.

Kinesiskt
Ett stenkast från Nhu's ligger Hoo's Det är en kina restaurang. Trevlig personal. och jättegod mat. De har lite mer ovanliga rätter här också. Hoo's är en mycket om tyckr restaurang och har fått bra kritik i medierna. Beställer du fyra små rätter här så blir jag besviken. Hoo's är restaurangen där du får pinnar till maten om du inte säger att du vill ha bestick. Som de flesta vet vid det här laget så äter jag helst med händerna. Fast det gör man ju inte på restaurang och då vill jag har pinnar. vissa rätter vill jag äta med gaffel och sked. Det är istort sett bara stek som jag vill ha kniv till. Hoo's är den enda kinarestaurangen jag varit på i sverige som har fattat att man ska ha skål till riset när man äter med pinnar. Här dricker man tsing tao och te till maten.

Kista gallerian har mycket bra mat också. Har ni tråkigt en regnig helg ta tunnelbanan dit. Du stationen ligger precis vid gallerinan. De har många butiker och framför allt goda lunch restauranger som allaihop ligger samlade som en ö mitt i gallerian där gästerna till de olika restaurangerna sitter på samma plats och äter. Dessa restauranger är så goda att man kan åka dit bara för att äta. Ni som är vegetarianer ska testa den turkiska restaurangen. God mjukglass finns det också här. Hälsa gärna tjejerna på Jack & Jones i från mig. Längst bort på övre våningen finns en nyöppnad butik som säljer massor med olika typer av nötter mm. coh exklusiv choklad som är himmelsk god efter maten. Köp en påse och ta med hem. Kista gallerian är nog min favorit galleria. Fast vällingby funkar utmärkt också. Även de har bra mat.

Sen har jag itne testat så många småbutiker i city. Det blir oftast gamla stan i så fall. Zapata är stället man köper rökelser och fisherman pants. De har nag champa tvålar också. Förr handlade jag alltid på el indio men de har blivit en helt vanlig turist affär nu.

De godaste drinkarna köper du på Gondolen vid katarina hissen. De är helt klart i världsklass och klart värda 130:- som de kostar där.

Det finns ett ställe som heter Grace tea house på gamla stan som jag vill åka till. Där kan man gå på en te cermoni och prova téer i 2 timmar men man måste vara minst 8 pers tror jag. Är någon intresserad att följa med dit? Jag är en typisk te människa. Söker likasinnade helt enkelt. Jag har 15-20 olika téer hemma så jag kan ordna med te provningar hemma hos mig också om någon vill komma.

Jag älskar böcker och det är kul att kryssa mellan bokhandlarna i stockholm. Stadsbiblioteket var ett av de första ställerna jag besökte sen jag flyttade hit. Jag gillar byggnade och atmosfären där inne. Det är så rogivande att sitta där och läsa.

Naturkompaniet är min favorit butik. Den i Sickla är megastor och rolig att gå i, jag vill typ ha allt där inne. Det finns bra inne i stan också men jag kommer inte ihåg vilken som låg vart. Stockholm är så underbart för det är en blandning av stad och vatten och natur. allt finns faktiskt tillgängligt och att ta sin kajak och ge sig ut i skärgården är något som alla måste prova. Om det är sol och stilla eller regn och rusk spelar ingen roll. Stockholm är perfekt på många sätt. En häligt blandning med lite av varje. Det finns ett Stockholm för alla helt enkelt.

Sist men inte minst så måste jag nämna hötorget. Jag älskar att gå där och handla. Jag köper väldigt mycket frukt men här kan man även få blommor kriminellt billigt. Jag brukar gå dit strax före 19:00 och då är det verkligen utförsäljning. För 50:- kronor får du så mycket blommor att du knappt vill ta med dem på tbanan. Även hötorgshallen är ett måste när man är här. De har allt. Brukar bla köpa te och fisk när jag ska göra sushi där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0