Spetsade skumbananer

”Tala i vredesmod och du ska hålla det bästa tal du någonsin ångrat” Så lyder mitt favorit citat från Winston Churchill. Det är ju verkligen så det är. Jag har vänner som jag älskar när de blir irriterade för kreaktiviteten bara flödar när de är arga. Det uttrycker sig kraftfullt och filosofiskt på ett komiskt sätt. Man ser tydligt ”glimten i ögat” i det de säger/skriver men ändå på något sätt finns det en stor nypa sanning i det. Det är så jag vill att mina bloggar ska vara. Kraftfulla med budskap, filosofiska, komiska, ironiska mm. Man ska inte veta om jag är helt allvarlig eller bara skojar i mina bloggar. Jag vill att folk ska få tänka själva efter att ha läst dem. Mina bloggar speglar mina tankar just för tillfället pga att jag bloggar när jag har starka känslor inombords, det är nog viktigt att komma ihåg. För jag älskar att gnälla och klaga i bloggarna men som person är jag helt annorlunda. Då stör jag mig på gnälliga personer som bara ser negativa saker i allt. Jag är (hör och häpna) en mycket possitiv person fast inte det märks i bloggarna.

Det "rusar" i mitt huvud. Min medicin gör mig stenhög. Det känns som att blodet rusar fram i hjärnan, Nästan så att man t o m hör det?!? Fast det känns skönt på ett soft sätt. Men jag är ganska förvirrad och vimsig, Kan tänka mig att det känns så här när man har ADHD. Jag har svårt att koncentrera mig. Ni som läser mina bloggar och tänker. "Jaha ja, det verkar som det slunkit ner några spetsade skumbananer med tanke på alla knarkade filosofier" har helt rätt. Jag är hög som ett hus och det går inte att tala med mig som vanligt. Jag är över positiv hela tiden.

Fast idag är jag bitter. Idag vaknade jag klockan 12:30 efter 6 timmars sömn av att jag fick Biltema katalogen i brevinkastet. Fan vad jag hatar Biltema ibland alltså. De har en katalog på 3 ton som brevbäraren slänger in som en bomb. Det small till i hallen och det gick kalla kårar utmed hela ryggen på mig. Trodde hela dörren hade trillat in. Vad fan ska jag med Biltema katalogen till. Jag är tekniktorsk och är alldeles för snobbig för att kunna ha prylar med biltema logo på. Fast som Eskil skulle sagt. Det är bättre med biltema kataloger än fri religösa dörrknackare som vill sälja tavlor målade av handikappade barn i Afrika. Eskil har alltid rätt. Inte ens min hund gillar biltema katalogen. Jag brukar få en tidning som heter Söder nytt. Den är som en typisk dagstidning. Prasslig och mjuk. Dino (min hund) älskar den. Jag håller den i handen och säger ”ta den, ta den” och han tar den och gör mos av den på några sekunder. Det flyger pappers remsor i hela rummet och snart är tidningen bara en hög strimlor som jag sopar upp. Jag testade med biltema katalogen idag. Han log och sov som vanligt. Först tittade han på mig jätte slött, sedan tog han den i munnen och la ner den på golvet igen. Vid tredje försöket fick jag blicken ”jag vet inte hur jag ska göra för att du ska gå men du är jobbig just nu” av honom. Dino är min bästa vän. Hundar har enligt mig starkare psyke än människor. Djur i allmänhet har mycket de kan lära oss människor och man ska vara vaksam på saker som djur inte tycker om. De ser och vet saker vi inte förstår. Lita på Dino.Våga vägra biltema katalogen.

Jag är en väldigt öppen sinnad person som accepterar det mesta omkring mig. Men givetvis finns det saker som jag stör mig på. Dessa saker försöker jag bearbeta och acceptera Som Dalai lama vill att man ska göra i sin bok ”Lycka” istället för att skapa massa negativa tankar.

Men med handen på hjärtat, hur fan ska man kunna blunda och ignorera vissa personligheter i ens omgivning.

Jag har faktiskt kommit ganska långt och har börjat att klara av att låta den andra personen tro att den vunnit en diskussion för att jag har inget behov av att hävda mig. Så länge jag vet vad som är rätt eller sant så behöver inte jag tjafsa om det. Det är ju som att diskutera med ett barn i så fall. Det är bara att hålla med. ”Ja, ja med ett stort leende, ge dem en mc Donalds ballong och en klapp i rumpan och skicka iväg dem” Men dessa jag kommer prata om är inte barn utan vuxna. Eller nja, att vara vuxen är inte en ålder enligt mig iofs, Its a state of mind. Så dessa personer är på så sätt barn.

Jag är inte på något sätt konflikträdd, tvärt om, jag anser mig vara väldigt bra på att uttrycka mig och få folk att ändra sig. Fast en del vägrar inse sanningen. Men det är inte viktigt att vinna över dessa personer. I alla fall inte för tillfället. För vinnaren är den som går som segrar i slutändan. Det spelar ingen roll om du förlorar diskussioner med dessa mentala kalhyggen så länge du vinner i slutändan om det är viktigt med en vinst. Det är faktiskt ännu roligare att argumentera och bråka när man gör så. Men man ska inte göra det till en viktig sak att ha sista ordet. Det blir kraftfullare om du låter den andra tro att han tryckte dit dig pga. att du inte kom med motargument. Då kommer personen tro att han hittat din ömma tå och bygger upp en stor del av sitt försvar runt det området om ni skulle bråka om samma sak igen. Det innebär att personen bygger sitt försvar på något du vet att du kan rasera verbal och fokuserar inte lika mycket på andra områden. När du sedan efter många om och men trycker till personen så kommer den alltid att minnas dig som den som inledde dem i falsk säkerhet och fick dem att tro att du var svag på det område för att sedan visa att allt varit planlagt i minsta detalj. Den personen kommer akta sig för att göra samma sak igen. Om det är en person som kan lära av sina misstag vill säga. Alla är ju inte sådana tyvärr.

Sen vill man ju fortfarande visa personer respekt fast man måste trycka dit dem ibland. Men en del visar man ingen nåd. Anledningen till att man väntar med en diskussion med dem är för att de är så kaxiga och pratar högt för att alla ska höra mm. Man låter dem som man naturligtvis tidigare låtit tro att de vann in konflikt tro det och diskutera med alla omkring sig om vad som hänt mm och idiot förklara mig. Sen när de flesta vet så tar man den diskussionen när alla dessa människor är närvarande. Då får alla höra sanningen. Du trycker ner den du vill och samtidigt får de ju höra att du blivit utsatt för skitsnack av den idioten. Skulle den personen prata skit om dig igen så kommer de inte lyssna på honom. Personen kommer låta dig vara efter det.

Men planera allt väl. Jag kör diskussionen i mitt huvud over and over och tänker mig olika scenarion och flyktvägar ”halmgubbar” mm mm retoriken är så cool för man lära sig alla smarta och fula knep, både hur man använder sig av dem själv och hur man genomskådar dem. Många vill ju försöka avsluta diskussionen som de startat när de märker vart det bär iväg med orden” inte nu Frillo, inte nu” var beredd på det och har ett dräpar svar redan där som tvingar honom att förklara något så att han själv måste fortsätta prata så att du kan göra det också. Om personen då säger ”men varför sa du inget första gången då utan lät mig tro det var lugnt som sedan kommer och bråkar nu?” Svarar du, ”En gång ingen gång. Jag ville inte tjafsa då pga. this and that och samtidigt så gav jag dig en chans till att ha en dålig dag utan att någon bråkar med dig men du fortsätter ju så jag var tvungen att ta upp det.”

Personer du argumenterar med kommer alltid försöka att få dig till syndabock och anklaga dig för saker. Glöm aldrig det. Du måste hela tiden vara beredd på det. Och vänd istället deras ord emot dem. Påvisa att de har fel och fråga varför de säger det när det vet att det inte stämmer. Jag brukar säga att en vild diskussion finns i olika faser. Vanligt är att den du argumenterar med som har fel blir arg. Han försvarar sig med ilska och hoppas att du ska blir rädd eller ställd. Var beredd på det så kommer du bara checka av din mentala checklista när den situationen kommer och du kommer handla helt rätt. Om personen inte lyckas med det kommer de försöka få dig att få dåligt samvete, de kan erkänna men med en snyfthistoria. Personen kan till och med börja gråta. Fast mest för att andra ska se och trösta dem och bli arga på dig istället. Checka av din mentala checklista och lös situationen. När inte snyft historier hjälper börjar de tjura. Då har du vunnit. Räkna inte med att du ska sluta tjura för de har ju redan förlorat allt. De hoppas på att du ska tröttna och be om ursäkt för att du varit dum något du inte varit. Men många gör det för i alla fall för de orkar inte med alla negativa energier.

Shit jag älskar denna bloggen alla redan. Vissa av er kommer snart påpeka att jag började med att säga att jag inte måste ta konflikter och sedan så säger jag emot mig själv i hela bloggen. Mer Frillo kan det inte bli helt enkelt. Men jag har ju en anledning. Bieffekterna på min medicin är att jag kan bli lätt irriterad och aggressiv så jag kan helt enkelt skylla på den. När jag slutar med den blir jag lika snygg och intelligent (ja, man kan få allt här i livet) som vanligt och ni är fortfarande bleka losers allihop era pappskallar. Till skillnad från er så är jag en vinnare. Ett bra exempel på det är t.ex., hur många av er har kvar solbrännan från i somras? Shit vad livet är rättvist ibland ;)

Back to topic.Fula knep när jag argumenterar är vanligt. ”Halmgubbe” är ett av dem. Man skapar en situation ”halmgubbe” som inte har hänt som man attackerar. Genomskåda detta och påpeka med ordet halmgubbe. Mörkertalet är en annan sak folk kör med. Har man inte hittat tillräckligt många våldtagna tjejer. Misshandlade fruar, misshandlar mm för att få in pengar till sin organisation eller för att få folk intresserade så kan man ju alltid hänvisa till det stora mörkertalet som ibland kan vara 3 ggr så stort. Genomskåda och påpeka att det bara är trams. En annan sak som börjar bli populärt i forum runt om i landet är att när man inte har några argument så frågar man efter källhänvisning till ens påstående. Detta är en så kass grej. Hur många brukar ha källreferenser memorerade i huvudet? Det är bara en sak de frågar efter i panik när de inte har något annat att komma med. Personer som frågar efter det gör det ofta kommer ni märka. Det är alltid en viss typ av personer som frågar. Om de inte tror på det ni sa varför skulle de tro på det mer om du nämnde en författare eller bok eller föreläsning eller professor som de uppenbarligen inte ändå hört talas om. Du skulle ju i princip kunna ljuga ihop en källreferens i alla fall. Förklara detta för personen och fråga om de inte hade något bättre att säga.

Demokrati är en skitsak. Det är bara ett positivt laddat ord som ingen egentligen vet vad det betyder kan man läsa i en annan blogg jag skrivit. Men demokrati är svårt. För är det 2 mot en så är man i underläge. Kom ihåg att demokrati inte är sanning utan bara en produkt av kunskapen hos de inblandade som kan vara nästintill obefintlig. Låt inte någon vinna en diskussion bara för att de är 2 mot dig. Förklara för dem varför. Fast de kallar dig envis. En annan fuling de flesta försöker med är att ändra fokus på diskussionen och börja diskutera en sak vid sidan om det egentliga problemet. Påpeka offtopic och säg att det kan ni prata om senare och dra in dem i rätt topic igen. Dra hela tiden in dem till huvudfrågan och upprepa dig, Då blir det plötsligt så uppenbart att de försöker slingra sig så att de slutar.

Som ni märker så stör jag mig på personer på deras sätt att argumentera. Jag stör mig på bossiga personer som med sin yrkesroll eller utbildning tror sig vara mer än alla andra. Många har ju inte ens den erfarenheten som jag har, och jag har inte utbildning på papper. En person som är bossig och har en ledarroll kan tro att han behärskar allt. Han vill behärska allt och vet inte när gränser går för när de måste lyssna på andras förslag. Då blir det ofta kaos. När man lugnt förklarar varför man tror att just min idé är bättre och ger exempel på det så kommer de med nonsens tillbaks. Låt dem vinna den diskussionen och påpeka efteråt utan att nämna ordet vad var det jag sa. Ge dem istället vad var det jag sa blicken i så fall. Det blir en mental bitchslap på deras redan skadade ego. Dessa personer vinner ofta diskussioner med personer som inte är insatta i argumentationer. För man kan komma långt på det beteendet. Men visa att det tar stop hos dig. Låt inte chefs wannabe personer få njuta av att leka boss med dig. Låt dem vinna delfighter men se till att vinna slutkampen.

När du är tyst av en anledning t.ex. taktiskt tystnad om vi kallar det så, glöm för guds skull inte vad som sagts. Du måste komma ihåg allt i detalj. För är det så att du låtsar att du inte kommer ihåg vad som sagt eller gjorts för att slippa bråk för tillfället eller för alltid så kommer den andra personen försöka vinna på det. Om den andra personen t.ex. inte heller kommer ihåg exakt vad som sagts vid ett tillfälla och ni sedan bråkar om det och du blir tyst för att få det att då ut kommer du märka att varje gång samtalet kommer upp så kommer personen att låtar mer och mer säker på situationen. För han vet/tror ju att du inte kommer ihåg så därför vill han vinna och låtsas komma ihåg allt tillslut. Det kan du ändra på genom att påpeka det faktum att när du blev tyst första gången så visste inte han heller hur det låg till. Men att han nu verkar veta allt.

Anteckna gärna vad som sägs. Det ger ett seriöst intryck. Lista argument som du kommer med som den andra inte besvarar och dina motargument som du vunnit. Du kommer bli förvånad hur ofta du vinner typ med 40-0 i en diskussion. Har du det svart på vitt vilka diskussioner och hur många så tystnar de snart. Men tänk på vilka du argumenterar med. Vissa personer låter man alltid vinna. Sunt förnuft talar om för dig vilka det är. För tänk på vad du kan förlora genom att vinna en diskussion du inte behöver ta. Låt inte din stolthet ta överhand så att du vinner en diskussion och sårar den du älskar eller mister en vän.

Nog pratat om argumentationer. Det är bara riktlinjer. Varje argumentation är unik och man kan inte skriva något uttömmande om det enligt mig. Men kom ihåg att när du för en diskussion med en person som du vet är bra på att argumentera men att denna personen blir tyst eller dyl. Lägg ner det då om du inte är 100 % säker på din sak. Antingen vill personen ditt bästa eller så är det taktiskt.

Det finns ju många fler personer jag stör mig på än dessa retorik missfoster.Stockholmare t.ex. Shit vad jag hatar Stockholmare. Finns det drygare människor? Hög lydda och oväsnas hela tiden. Visst alla gör inte det men alltför många. De sitter med solbrillor på sig inomhus på tbanor mm. Och tror säkert att de är och ser lika coola ut som de känner sig. De pratar Megan högt i mobiltelefon om allt mellan himmel och jord. Tror de att vi andra vill höra och bryr oss. Tror de vi blir impade av deras bravader under helgen? Om det 16 åriga tjejen verkligen mår så dåligt över att hon suttit på en parkbänk hela natten i mälarhöjden och hånglat med en kille på fyllan så varför berätta det så att hela tunnelbanavagnen hör det? De vilda festerna tjejen /killen du dumpade. Måste vi höra det? Alla Stockholmare tror att andra tycker de är coola men faktum är att jag har ofta folk klaga på stockholmare. Ungefär som man klagar på tyskar när man är utomlands. Stockholmare är Sveriges tyskar helt enkelt.

Stockholmare tror att Stockholm är en storstad. Hur tänker man då? Bara för att Stockholm är störst i Sverige gör inte Stockholm till en storstad. När man klagar på Stockholm inför en stockholmare så får man alltid kommentaren ”jasså du är ingen storstadsmänniska” Jo som fan att jag är. Jag älskar storstäder. London paris och bangkok är helt underbara. New York los Angeles KL Peking mm mm mm är städer jag bara måste se. Jag kan nog nämna fler städer jag vill se än stränder och sevärdigheter.

Men stockholm är ingen storstad. T o m göteborg har mer storstadsmentalitet än stockholm. Stockholm är en stor småstad, ganska lagom i storlek enligt mig. Inte för stor inte för liten. Mentaliteten i Stockholm är som en by. Som Habo. Orkar inte gå in på vad jag syftar på. Det bästa med Stockholm är sommaren. För då är det bara turister. Du slipper man stockholmarna. Går man i gamla stan så hör man tyska, franska spanska ryska, japanska mm mm mm men inte svenska. Helt underbart. Man stannar någon och frågar efter vägen och de svarar på finska att de inte vet för de hittar bor inte där. Stockholms killar kan vara bra. Frågar man dem efter vägen så följer de nästan med och visar. Frågar man om man kan sitta bredvid dem och äta på restaurangen om det är fullt ordnar de så man nästan får mer plats än dem själva. Tjejer är annorlunda. Tjejer är otrevliga som fan. Frågar man de efter vägen kan man inte undgå att se hur irriterade de blir över att behöva prata med en kille. Alla killar är ju svin och försöker flörta i deras ögon. Fråga inte om du kan sitta bredvid dem på mc Donalds om det är fullt för du kommer inte vilja sitta där sen i alla fall när du sett hennes min.

Har träffat många utbölingar i Stockholm däremot. Skåningar norrlänningar och västsvenskar. De är trevliga som fan. Och delar mina filosofier om stockholmare. En annan sak var att när man kommer ifrån jkpg så tyckte man det verkade obehagligt att åka tunnelbana på fredag och lördagskvällar. Fast det är fel. På vardagar sitter alla helt tysta, ingen kallpratar med någon de inte känner. Man kan sitta och titta ut genom rutan i flera minuter. Men faktum är att det är mörkt i tunnlarna så man ser inget i rutan och skulle det vara tänt skulle men se en bergvägg 50 cm från glaset. Men där sitter de och tittar hela resan. Läser reklam skyltarna över fönstren eller läser metro. Men på helger är det annorlunda. Då är folk fulla och pratar med varandra. En annan sak med Stockholm är att alla är verkligen inte fulla på helgerna. Ta vilken buss i JKPG som helst och alla är i stort sett stupfulla 23:00 en fredag eller lördag. Men så är det faktiskt inte i Stockholm. Det är bra.

Insåg precis att alla mina vänner i Stockholm som jag umgås och pratar med är inflyttade stockholmare. Jag inser att jag känner ingen här som talar stockholmska som jag umgås med. Det är bra. =)Nu blir denna bloggen för lång. Jag ska fortsätta men personer jag inte gillar i en annan blogg i morgon. Den ska jag försöka göra mer kortfattat och rolig att läsa. Jag kommer även med en blogg i veckan om saker jag gillar. Jag är trots allt ingen som bara klagar och klagar. Fast det är kul ibland. Jag kommer även göra en blogg i veckan om mina Hitch filosofier mao hur man raggar och beter sig på en dejt. Hoppas ni står ut med mina knarkade bloggar. Mitt huvud går i 120 och jag har lite svårt att fokusera ibland. Sover bara 5-6 timmar/natt så då blir det långa bloggar när jag inte har någon att chatta med.

Jag ska försöka ragga upp lite gäst bloggare snart också.

Ps. Tänkte döpa denna bloggen till "Sveriges tyskar" men vågade inte. Ds.

Kommentarer
Postat av: adam

Va kul, det värmer.. Denna blogg vill ja läsa mera om..

Nyfiken på din hund.. Va är dino för ras?

2008-09-10 @ 15:14:18
URL: http://marjavaara.blogg.se/
Postat av: suss

Jag gillar hela stycket med biltema och Dino.. E du inte lite väl hård mot stockholmarna;-) Tanke på att du e en sthlm´s bög själv.. Oh no, varför sa jag så, detta kommer jag att bittert få ångra, hahah.. Fast du är som sagt inflyttad och en "ny" stockholmare.

2008-09-10 @ 20:01:10
URL: http://rocknroses.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Asså har jag sagt att jag älskar din blogg, för i sådant fall säger/skriver jag det igen. JAG ÄLSKAR DIN BLOGG!! hahaha jag blev också skrämd av biltema grejen idag, var skit rädd, trodde det var en inbrottstjuv som skulle mörda mig=( hahaha=)

2008-09-10 @ 23:15:50
URL: http://carstoned.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0