Att vara pyroman

Min vän Adam skrev lite om pyromaner i sin blogg.
http://marjavaara.blogg.se/

Jag var tvungen att kommentera hans inlägg för jag är fashinerad av eld. Det är nog därför jag är eldartist.

Eld är charmigt och det finns något romantiskt över att vara pyroman. Jag skulle aldrig bränna ner något för det är ju trots allt olagligt och drabbar någon privatperson. Men jag förstår helt klart tjusningen i att vara pyroman. Men blir en dold kändis. Lite av en elak superhjälte. Man går omkring på stan och alla man möter har hört talas om dåden men ingen vet att det är just jag som är det beryktade pyromanen. Det blir som ens egna lilla hemligthet. Ingen skulle kunna tro något sådant om den snygga charmiga killen i dreads.

Kanske är det planeringen eller smygandet som gör det så spännande. Att se elden ta sig och sprida sig upp på väggar och i taket är en magisk upplevelse liksom ljudet, doften. T o m blåljusen och alla brandbilarna har sin charm. Brandmän som sprutar vatten och springer kors och tvärs hela natten medans elden med ett järngrepp våldtar den gamla ladan i skogen. Den annars så kalla och mörka natten är nu ett inferno av eld, rök och vattenånga. Det sprakar och yr stora moln av glöd och gnistor som bildar fina mönster och skulpturer med fantasins hjälp. För precis som med molnen så kan man se nästan vad man vill när man tittar på eld och glöd som virvlar runt i skyn. Det är bara att luta sig tillbaks och skåda sitt mästerverk när man sitter där en bit ifrån på ett berg med en termos varm choklad och njuter av underhållningen.

Varje brand är ett konstverk i sig. Eld är vackert, eld är en magisk varelse som andas, äter, växer och skjuter iväg gnistor likt skotten på en växt som vill föröka sig. Elden är något levande. Elden har ett medvetande. Om ni tittar riktigt noga och iaktar elden så kommer du se och känna att det iaktar dig också.

Studera elden, lär känna den och bli vän med elden. Så inser du att eld inte är farligt utan snarare något vackert. Jag var nog pyroman i ett tidigare liv

"Och kom ihåg att om man inte luktar bränt dagen efter, så har man inte haft roligt"



Fire walk with me...

Kommentarer
Postat av: Limo

Fint! Jag tänkte också skriva om eld idag. Tränade lite fakir igår, tredje gången någonsin då, och det går hur bra som helst. Misstänker att poi kommer gå bättre i och med fakirandet också eftersom respekten och hela förhållandet till elden liksom förändras.. Känns det som. Hmm. Kram!

2008-12-22 @ 14:17:44
URL: http://limjau.blogg.se/
Postat av: suss

Vad är det med dig och Adam? Ni e ju helt störda... Eld är farligt, så det så=)

2008-12-22 @ 17:24:06
URL: http://rocknroses.blogg.se/
Postat av: adam

Såå jävla klockrent.

Gick igång på dem där raderna. Hjärtat kickade iväg medans orden maldes.

Bästa inlägget jag läst på länge.

Såå braaa.



Fan va ballt att du är eldartist. måste missat det

2008-12-22 @ 22:25:30
URL: http://marjavaara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0