Ni är inte ensamma

Sitter tänker på mina vänner som har det jobbigt just nu.
Det är ganska många faktiskt. Många vänner kommer till mig för att prata när det mår dåligt. Särskilt tjejer. Vet inte varför det är så. Men det har alltid varit så enda sedan jag var liten. Just nu verkar alla må dåligt runt omkring mig

En är ledsen för att hans tjej har lämnat honom för en annan. En annan vän miste sin storasyster i en olycka på schenker i Jönköping i veckan. En blir orättvist behandlad på jobbet. 2 har misst en förälder i cancer. En är ledsen för att en vän har fått cancer. Flera (orkar inte ens räkna) har blivit varslade om uppsägning. En oroar sig för sin ekonomi över julen. En känner sig ensam och behöver lite närhet. En har problem med att klara tentorna i skolan. En är depprimerad. En är sjuk efter en stor operation och en är ledsen för hennes föräldrar bråkar så mycket att hon tror de skiljer sig snart.

Jag själv sitter och tänker på min sjukdom.
Jag ska till sjukhuset på måndag och kolla om min kropp blivit bättre eller inte sen medicineringen. Det blir det första testet av flera. Många som pratar med mig om hur de mår fråga hur jag kan ta min sjukdom så bra. Då svarar jag att egentligen gör jag inte det. Jag tänker på det hela tiden. Men visar inget utåt. Men jag har skrivit om den i bloggen för att folk blev arga när de fick reda påatt jag var sjuk utan att säga något. Det gick väl 6 månader innan jag sa något till någon tror jag.

Kanske var det just att jag skrev om det som hjälpte just mig. Det kändes iallafall skönt att inte dölja något. Det kändes faktiskt skönt att för en gångs skull få tycka lite synd om sig själv också. De flesta döljer när de mår dåligt faktiskt. Tro mig. Om ni var i samma situation som mig då folk kommer och pratar när de mår dåligt så skulle ni bli förvånade hur många det faktiskt är som mår dåligt. Tänk efter hur ni är själva. Ni tycker alla andra verkar så glada och lyckliga så ni säger inget om att ni mår dåligt för att inte sticka ut typ. Det samma gäller de andra. De ser ju er som glada och döljer sina problem.

Alla har sina egna problem och demoner. Alla försöker kämpa vidare i tysthet. Alltid är det något som gör folk bekymrade eller ledsna. Men hur ledsna ni är är finns det alltid någon som är mer ledsen. Vi har ju iallafall tak över huvudet. Värme, mat och skor på fötterna. Det finns ju de som inte ens har rent vatten. saker som känns självklart för oss i Sverige.

Men ni behöver som sagt inte ens vända er till indien för att hitta folk som mår dålig. De finns runt omkring er. Ta hand om varandra. Drick té och prata. Att lyssna och hjälpa någon annan kanske får er att må bättre. I varje fall kanske du gör en person gladare. Då kommer den personen sprida glädje som smittar av sig.

Glöm saker som att man måste vara glad själv innan man kan göra någon annan glad. Det är bara första kapitels psykologiskt skitsnack som jag kallar det.

Ni är inte ensamma.
Ta hand om varandra. Tillsammans är vi starka och det är inget skit snack.


Jag finns här för er som behöver, det vet ni.


Ta hand om er...

Kommentarer
Postat av: suss

Jag blir alltid lika glad när du uppdaterar=)

2008-11-22 @ 18:04:55
URL: http://rocknroses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0