Horoskopstöntar

Horoskopsextremister = Dåliga människokännare.

Med de orden öppnar jag dagens blogg. Jag går emot retorikens alla regler genom att attackera i början på min blogg men jag är ju världens bästa Frillo.

De senaste åren har jag haft mycket diskussioner med folk som viger sitt liv till horoskop. Varför lär sig de här människorna aldrig av sina misstag? Dessa människor lyssnar inte på vänners råd men de lyssnar på horoskop. Kanske är det pga att de är så dåliga människokännare själva så de har svårt att tro att andra är bra på att läsa människor och därför lyssnar de på horoskopen som en slags vägledning och livsmanual. Jag har "Lycka - En handbok i konsten att leva" som min "bible" Vissa har bibeln. Men vissa har Soltecken med Linda Goodman som sin bibel. Då börjar man bli lite rädd. Allvarligt talat. Vad rör sig i den här människornas huvuden?

Inget fel på boken i sig. Den är jätte bra. Jag har den själv (eller rättare sagt, jag har haft den men den är utlånad sen ett år tillbaks. Jenny I want it back) Men sättet jag läser den på är annorlunda än hur alla horoskopstöntar läser den. Låt mig säga så här. Det finns folk som lever efter bibeln och sen finns det bokstavstroende. Även kallade extremister. Fundamentalister mm. Det är extremisterna som lever efter bibeln ord för ord jag stör mig på. inte de andra. Det är samma med de som gillar horoskop. Men horoskopsextremister fattar inte själva att de är det. De ser sig själva som normala och säger att de inte alls är extrema i sitt horokopstänkade. Men der är bara bullshit som allt annat i deras liv.

Vad är det jag stör mig på hos dessa människor undrar ni väl nu.

Jo det är just det att man tror på horoskop och vägrar se saker för vad de är. De har alltid så fel vad det gäller att läsa andra människor pga att de litar på det som står skrivet i horoskopen. De vägrar lyssna på deras vänner som tycker att deras dejt är töntig för att det står något annat i horoskopen. Fast de haft "otur" med 95% av sina killar så drar de aldrig parallellen att de tror på horoshop. Men jag börjar se den nu. De bygger upp en förväntning om hur personen är pga att det står så i horoskopet.

Stjärntecknet är en av det första sakerna de tar reda på om en person.  Vegetarianer tar tex reda på stjärntecket hos en person innan man tar reda på om personen är vegetarian eller inte. Så viktigt är det. De tror på vart enda ord som står om person och ser just de detaljerna i personen och inget annat. Men så håller det ju inte i längden heller. När personen helt plötsligt visar sitt riktiga jag som är långt ifrån det som stod i horoskopet så ser inte dessa horoskopstöntar det så. De kan helt enkelt inte förstå att den missuppfattning de hade om personen i början var just de sakerna som stod i horoskopet.

Det är just så det fungerar.

Jag minns för några år sedan när jag var på en föreläsning i Göteborg om sociologi och ledarskap. Då sa föreläsaren en ganska  intressant sak. En vän till honom jobbade som vikarie på en skola. Läraren hon ersatte berättade att det var 2 st trubbelmakare i klassen. Vilka då frågade vikarien. Det kommer du märka svarade läraren men det är bara att ignorera dem. Visst visst sagt och gjort , veckan därpå började vikarien sitt jobb. Det var 2 st som var lite jobbiga i början särskilt den ena. Men hon ignorerade dem och de blev bara värre och värre. Veckan därpå så pratade vikarien med läraren igen. Läraren frågade hur det hade gått och hon sa att det gått bra och namn gav de 2 trubbel makarnan. Läraren såg förvånade ut. Det var några av de bättre eleverna som hade varit jobbiga. Och trubbelmakarna hade inte alls gjort stort väsen av sig.

Hur kommer det sig då undrar ni nu.

Det är för att man ser det man förväntar sig. Hon hade förväntat sig 2 jobbiga personer. Och var snabb att dömma dem och var sedan blind om det fanns fler jobbiga personer. De som var duktiga och bra i lärarens ögon var väl lite kaxiga mot den nya vikarien och hon trodde genast att de var jobbiga och behandlade dem därefter. När de blev ignorerade ville de ju få uppmärksamhet och rätta till problemet men då blev det ju bara mer ignoration från läraren. De tyckte väl läraren var knäpp och behandlade då henne därefter. De stökiga eleverna kände sig väl inte lite säkra med någon de inte visste vem det var och var lite lugnare i början. Sen började ju deras vänner jobba sig och de kunde luta sig tillbaks och njuta av skådespelet.

Alla vill ha uppmärksamhet. Alla vill bli sedda som bra och goda människor. Är man inte en sådan människa försöker man få uppmärksamhet genom att vara en tänkare, bra sportare. bra på vad som helst egentligen. Men faktum är att man hellre blir stämplad som en elak person i slutändan än att inte få någon reaktion alls från sin omgivning. Nog om det.

Horoskopstöntar handlar ju denna bloggen om.
Horoskopstöntar träffar någon. De tar reda på horoskop och går hem och lusläser sin bibel. Fast De behöver inte lusläsa den egentligen. För de har haft så många misslyckade förhållanden att de snart gått igenom hela registret. De kan soltecken utantill helt enkelt. Sen nästa gång de träffare eller pratar med personen så ser de just de sakerna de läst om. Deras förhållanden håller ca 3 månader.  Det är tiden det tar för dem att lära känna en person på riktigt. Personen de höjt till skyarna blir en person de aldrig pratar med mer. De är envisa på sitt sätt. Att de vägrar lyssna på andra är en röd tråd jag sett tydligt hos dem. De blir arga. Försöker vrida allt till sin fördel på fel sätt.

Jag är född i oxen. Dessa personer ser mig som en typisk oxe. Det är en sak som talar för att de har fel. Jag är ingen typisk oxe. Men de kan dra några likheter för att motbevisa mig. Men sen om jag påvisar saker som absolut inte är oxen så lyssnar de inte. Om jag verkligen kan visa att jag är mer vädur så lyssnar de inte. Nej för jag är född i oxen. Jag är en typisk oxe enligt dem. Dåliga människokännare säger jag. Sen kan man ju ha ett accendenten i ett speciellt tecken också. Det däremot kan dessa horoskopstöntar inte säga vad det är. Det är ju lätt att säga att jag är en typisk oxe när de vet att jag är född 9:e maj. Men om de är så jävla duktiga på horoskop så undrar jag vad de tror att min accendent står i för tecken. Men som sagt. Ingen har lyckats säga det. För horoskops människor är inga människokännare. Jag gillar att tala om för personer vilket stjärntecken jag tycker de är födda i. Tex har jag en vän som är en typisk vattuman men som är född i ett annat tecken. Något sådant kommer du aldrig få höra en horoskopstönt säga.

Till alla er som tar reda på stjärntecken innan ni lärt känna personen säger jag
Sluta med det för helvete. Lär känna personen ordentligt först och ta reda på stjärntecknet sen. och jämför. Kanske ni kommer genomskåda idioterna snabbare då. När ni inte är förblindade av något ni läst.

Horoskopstöntar kommer aldrig att inse att om de ska träffa mig för första gången och 10 andra har gått ihop och ljugit att jag är en mycket osäker människa så kommer de se den osäkra människan. Om de kommer ljuga om att jag antagligen är homosexuell. hade Horoskopstöntarna se signal på signal som tyder på det. Skulle de säga att jag har svartbälte 5 dan i taekwondo så kommer de se en mycket stark vig och snabb person. Det tar 3 månader innan de verkligen öppnar ögonen.

Horoskopstöntar är blinda.

Horoskop är bra om det används på rätt sätt.

Sluta vara horoskopsextremister.
Insikt bröder och systrar



Kommentarer
Postat av: Petra

sv; ska lägga upp en bild. ;D har bara inte hunnit vettu.

2008-10-17 @ 10:11:28
URL: http://xologiskt.blogg.se/
Postat av: adam

haha jaa falukorv är grejjer det..

kör det på mackor jag med, men ketcup är ett måste..

Det är grymt billigt

2008-10-17 @ 11:21:33
URL: http://marjavaara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0